söndag 13 oktober 2013

Jakten på hösten!

Nej, inte jakt på det sättet.
Jaga djur eller så, nej mer rakt på sak, jakten på hösten, ... för att just fånga hösten innan den slinker mig ur näven helt!
Kom på i torsdags när jag cyklade iväg på morgonen att plötsligt har alla träd och buskar gula och röda löv och en del har till och med redan bäddat marken med dom. Och allt har hänt medan jag har fyllt mig med annat.
Så idag har jag varit ute i den stora och vackraste av alla katedraler och tittat, tittat ännu mer ... och satt in på mitt höstkonto i hjärtat.
Jag lyckades dock inte fånga några dofter!
Det är märkligt doftlöst utomhus eftersom det är så peppar-torrt i markerna.
Ingen doft alls, i vilket fall inte jämfört med hur det vanligtvis brukar dofta så här års.
Doften av fukt, jord och blöt mull ... och svampar.

SMHI hade förvarnat om regn under eftermiddagen men det verkar vara en leverans som låter vänta på sig för än har inget kommit.
Hitintills har det aldrig passerat en höst utan nederbörd.
Så jag får ha doftsensationerna innestående till nästa gång.





Annars är det en skattkammare ute i backarna nu!
Mängder av vackra glänsande kastanjer i olika stadier.
En del helt för sig själva bland löven, andra till hälften kvar i sina gröngula eller alltmer bruna skal.
Alla vackra och helt oemotståndliga.
Och jag lyckades hitta några fina bokollon ... efter en lång stunds letande.
Skatterna jag fick med mig hem ska få torka till nere vid pelletspannan för att sedan bli skådebröd på bordet vid soffan i vinter.
Måste nämna lite om alla fantastiska löv längs med stigen där jag passerade idag.
Om man skulle kunna mäta (eller kanske väga) mängden färgintryck man tar in via synen en sån här färgsprakande höstdag så skulle man lugnt kunna konstatera att jag just nu är fulltankad ... eller har kanske till och med lite överlast (om man mäter det i kilo).


Slutar aldrig fascineras.... och imponeras av all färgprakt på hösten.
Dessa otroliga kombinationer!
Så vackert ... så fantastiskt vackert!





Hörde på radion att det är Tacksägelsedagen idag ... enligt kyrkoåret.
Kyrka eller inte så känner jag mig väldigt tacksam över att jag hann ut i det vackra och att jag fick mina sinnen fyllda .... att jaktlyckan var så god idag!
Nej, jag fångade inte hösten, men banne mig fick jag till en god och lång stund med "henom" i bästa jaktmarken och det var gott!      






Har inte tid att skriva något långt inlägg ikväll.
Lägger istället in några bilder, så förstår Ni varför jag går i spinn!
I löv it! :)
           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar