söndag 17 februari 2013

Två förödande grader...

Två grader varmare och ingenting fungerar längre.
Hade kunnat vara klippt ur någon proklamation om miljöhotet .... Moder Jords känslighet för uppvärmning är precis densamma. Men egentligen handlar det om min nyvunna erfarenhet av att bli sjuk .... så jättepåverkad ... i influensa!
Ja, jag är kanske ovan vid att vara sjuk, har begränsat perspektiv... säkert, men tar mig ändå friheten att känna mig förundrad över hur lite jag ... eller Vi människor klarar av. Ynka två graders förhöjd kroppstemperatur och man ligger i en hög, ömsom skakande och huttrande, ömsom flödande och drypande. Och nu i efterhand... var är orken? En vecka med feber har gjort benen till urkokta spagetti och huvudet till ett stort förvånat ...öhhh, hur ska jag orka tänka!
Så sårbart det är, så förödande infektioner är... och vilken bra uppfinning Alvedon är!
Nu är det bara en hackande retande hosta kvar och den lever sitt eget liv vad jag än tycker och gör... så jag släpper den.
Anar att det i någon mån har något gott med sig att få influensa... att det aktiverar och triggar igång  immunförsvaret på ett för kroppen normalt sätt. Men det är en tuff övning!
Äldsta godingen kom hem i veckan  för att fira min födelsedag men jag tordes inte låta henne komma in, förrän något dygn senare. Enligt sjukvårdsupplysningen är man smittsam så länge man har feber så jag håller tummarna för att jag inte delat med mig, till henne eller någon annan.
Om man som jag fyller år i februari innebär födelsedagen tulpaner, tulpaner, underbara tulpaner!
Har fått flera buketter och jag njuter så av pastellfärgerna och det ljusgröna ... som anger tonen om att det kommer en annan tid inom kort ... våren!
Det känns avlägset... verkligen, för ute är det snö och gråkallt!





Men när jag på mina ostadiga spagettiben tog mig utomhus idag hittade jag något som är bevis på att det är på gång.... snödropparna är uppe!
Har en häggmispelhäck mot en av mina grannar där det växer stora snödroppar med enkla kronblad, säkert en gammal härdig ... och absolut tidig sort.
Dom är alltid först.... som nu!
Välkomna!    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar