söndag 3 mars 2013

... och så blir det ljust och varmt

Tredje mars, Gunborg-dagen, mammas namnsdag lider mot sitt slut!
Vilken fantastisk dag det har varit och vilken skillnad det blir i mig av solen som vräker ner, av plusgraderna och av ute-fikat med blåbärsmuffins!
Plötsligt ser jag små, små glädjeämnen som gör stor, stor skillnad.
Som en yrvaken liten gråsugga som plötsligt dök upp och promenerade över plattorna ute innan den valde att krypa ner i en springa igen. En frusen vinglig fluga som surrade i solskenet och stannade till på mitt byxben och putsade vingarna.
Dom fångar min uppmärksamhet och invanderar mitt sinne på samma sätt som om ett stort demonstrationståg hade passerat här utanför på gatan med fanor och talkörer och basunerat
ut .... VÅREN ÄR PÅ VÄG!

Jag nästan fysiskt känner hur glädjen och energin slår en kullerbytta i mig och plötsligt övertygar mig om att jag orkar och vill en massa!
Känner mig annars precis som dom bleksiktiga pelargonia-rankorna som lyckats överleva vintern och nu sträcker sig mot ljuset, spinkiga, bleka och sköra.
Plockade fram en trädgårdsstol från lekstugan och det lilla järnbordet och placerade dom strategiskt i solen vid husväggen.








Fick ett anfall av akut blåbärsmuffinsbrist som bara måste tillgodoses och hade sedan en härlig stund ute i solskenet. Så länge sedan jag kände solvärme i ansiktet och kunde se den  vackra röda färgen man ser när man blundar mot solen.
Dom här stunderna, när årstiderna skiftar är värt hur mycket som helst, dom här skillnaderna som Vi skandinaver lever med och längtar efter.
Hör att spåmannen på SMHI pratade om några dagar med sol men framåt nästa helg kallt och vintrigt igen. Helt OK....planerna är redan igång i mitt huvud på vad som är smart att få undan här inomhus innan ute-livet börjar i trädgården.






Annars då .... jodå, yngsta godingen har varit hemma en vecka!
Alltid så roligt att få leva ihop igen, ha vardagsliv tillsammans.
Hon och hennes kompisar i tjejbandet Frank Sylvester har varit runt i  högstadieskolorna i länet och bjudit på bra musik, 14 spelningar på fem dagar. Igår reste hon tillbaka till sin folkmusikhögskola så nu är bara katten och jag här hemma igen.
Lyssna på tjejernas musik om Du vill ... finns på Youtube! :) 

En soldyrkare till ....
Var hos frissan och klippte mig lite i fredags ... inte mycket, bara lite vår-putsning.
Frissan jag går till är världens gladaste tjej och pratar precis hela tiden.
Första gångerna jag var hos henne tyckte jag det var i mesta laget, men sedan har jag vant mig och tycker verkligen om hennes glada pladder om  allt mellan himmel och jord. Sen fattar hon precis hur jag vill se ut i håret.
Fast ibland har hon högre ambition än jag... som i fredags!
Jag börjar ju få en hel del gråa hår i allt mitt brunsvarta ... styva, spikraka saker som lever sitt eget liv. Min frissa sa, liksom lite i förbifarten, att jag kunder fundera på om jag skulle tona håret... eller färga in slingor (!) för att dölja dom nyinflyttade vita.
Det hör liksom till saken att jag aldrig någonsin har tonat eller färgat mitt hår. Visst vill jag vara fin i  håret men framförallt måste det vara en lättskött frissa.
Har just nu en ambition att få det så långt att jag kan sätta upp det.
Jag tränar en hel del vilket innebär att jag duschar ofta ... och sen ska väl sanningen också fram som innebär att jag inte alls tycker det är kul att fixa med håret.
Men min frissa vill fixa med mycket.... som i fredags!
Först ville hon ha någon ny sorts gel´som hon just hade fått hem men jag stoppade henne eftersom jag skulle promenera tillbaka till jobbet i motvinden utmed sjökanten.
Då kom hon på den förträffliga iden att jag borde pröva en ny sorts vax... som tål blåst!
Och jag har så svårt att stoppa henne.... känner liksom kravet på mig att bli lite trendig och häftig i huvudet! Så i ändarna på mitt hår kom vax som gjorde det styvt och stenhårt! Dessutom luktade det cocos .... som jag inte gillar! Gissa en som smög i korridoren på jobbet sista timmen innan hemgång och sedan gick direkt till duschen när jag kom hem för att återställa ordningen och aromerna på övervåningen!
Nä, otack är världens lön skulle nog min frissa säga om såna här otrendiga svårövertalade kunder som jag.
Hon själv prövar nämligen alla färgburkar och tuber och förstår inte hur jag kan klara mig utan en arabisk hårolja som bara kostar 180 kronor och är hur dryg som helst.
Vissa saker klarar jag mig nog inte utan... men absolut den!
Min cykel till exempel ...  den klarar jag mig inte utan!
Ska höra med cykel-reparatören om han har tid att kika över den nu.
Behöver byta kedja sa han sist ... umm kan nog vara så.
Efter 17 år som min trogna springare som rullat i snitt en och en halv mil varje jobbardag 2/3 delar av året har den snurrat många varv.
Han, cykelreparatören, hör till den sorten som tycker att en cykel håller hur länge som helst ... bara man servar den regelbundet.
Och det tycker han trots att han har hela affären full med nya cyklar som han borde vilja sälja!
Nä, nu får det vara bra, ska se om katten vill in, kanske blir det en balja the´sen vågrätt läge i sänghalmen. Ny arbetsvecka som pockar på uppmärksamhet...  :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar