lördag 13 april 2013

Penseer ... och troligen violer


Anar det i luften idag... sån skillnad!
Trots att det varit jämngrått och lite småkyligt är det något i luften som verkligen gjort skillnad.
Kan det ha att göra med att det varit plusgrader även på natten så dofterna av jord och mull är igång ... ingen aning, bara gissar.
För idag har startskottet gått på allvar!
Idag är det gråsuggor under stenarna och överallt kommer det upp gröna lökväxter och knoppar.
Kom inte ut i trädgården förrän fram emot eftermiddagen men fick mig ändå en stor dos vårfnatt och trädgårdslust!
Skurade yttertrappan och fick bort alla rester av sand och antydan till alger.
Och sen... startskottet som markerar säsongsskiftet.... penseerna på plats!
Handlade igår på torget och hittade nya brokiga färgkonstellationer som fick följa med hem ... som små konstverk om man tittar nära! Anar att några av byttorna är violer och håller tummarna för att även dom är lite härdiga så att dom klarar den tvekande försiktiga vårtemperaturen som sakta brer ut sig! Som alltid blev det lite funderande när jag stod där på torget igår och valde innan jag kunde bestämma mig för vilken färg jag skulle ta. Det finns en väldigt speciell havregul-orange färg som dök upp för några år sedan och den bara älskar jag. Men jag vet också hur fantastiskt fint det blir i urnorna om man blandar färgerna.
Det är som alla penseer håller samma färgtema, har samma utgångsläge i färgspektrat! Så dom går att blanda hej vilt!
Ingen nyans skriker mot dom andra, inte ens dom som går i ljusblått eller rosa!
Så sista åren har jag blandat och lyckats hålla dom fina till andra änden av juli månad, njutit av dom, plockat bort vissna blommor och matat dom med hönsgödsel.Nästan blivit lite sport hur länge jag kan få dom att överleva!
I år kunde jag inte låta bli dom mönstrade i lite dämpad färgskala ... blev så fint!
Inte en enda i havregult fick följa med hem så här långt... men man kan ju klart alltid komplettera! :)




Bullekatten har haft en arbetsam dag och hela tiden följt mig som en skugga!
Nu sover han dock... lätt snarkande som det anstår en medelålders man med lite pondus... här i soffan bredvid mig.
Jag ska strax stänga butiken  för ikväll, ska upp tidigt imorgon har jag tänkt. Äldsta godingen kommer hem några dagar och jag tänkte få undan mina måsten innan hon dyker upp strax efter lunch.
Härligt att träffa henne! Sist hon var i stan hade jag ju influensa och tordes inte släppa in henne... det ska jag ta igen nu!
Halva april snart och om några veckor kanske jag är barbent!
Det tar sig sa pyromanen!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar