fredag 16 augusti 2013

Farmen och annat liv..

Så skönt! Kväll och absolut  på det klara med att jag inte tänker göra något mer nyttigt, praktiskt eller ordningsamt mer idag! Min fjärde semestervecka är till ända, en härlig vecka som gjort skillnad. Är nere i varv och igång med allt som hör det egna livet till och har det så bra på både ut och insidan. Augusti har visat sin bästa sida med soliga dagar, långa svepande syrefyllda vindar som ger en påtaglig och ny känsla att det plötsligt är svalt på alla delar av kroppen förutom just där solen kommer åt. 

Har förmånen att bo så fantastiskt bra med möjlighet att skörda från egna träd och buskar. 

Marmelad på plutt-konservburk!
Den här veckan har jag plockat av skugg-morellerna, eller mer den lilla del av alla mängder bär som jag har möjlighet att använda.
Det är förresten dom jag har som bild här på min blogg. Som bär är dom ju lite syrliga att äta så det blir mest att jag fryser in, urkärnade i plastpåsar (6-7dl) lagom att ta fram och koka upp med lite socker som sylt till all havregrynsgröt jag sätter i mig alla jobbardagar.
I år gjorde jag också marmelad av lite bär och fyllde på i små pluttiga nyinköpta konservburkar som jag tänkte kan vara användbart som "gå-bort-o-hälsa-på-present".
Blir så otroligt god marmelad!








Annat att skörda inom kort är många ... verkligen kopiöst många, tomater!
Gjorde ju som jag brukar på försommaren,
köpte tomatplantor lite här och där ( ... alldeles för många) och planterade dom vart eftersom i min hemmagjorda självbevattnande jättebalja. Gödslade med hönsgödsel, fyllde på med vatten.
Dom har verkligen trivts i solen och under sommaren utvecklat ett stort grönt buskage av blad.
Jo, jag har nog sett blommor med men har faktiskt inte tagit mig tid att kolla upp hur det ser ut med "blivande tomater" ... förrän här om dagen!
Mest för att pinnarna jag satt som stöd för länge sedan ramlat och hela "tomatskogen" halvlåg ner på plattorna.
Jag började plocka bort en del av dom stora bladen... och upptäckte massor av tomater under.
Har smakat några .. och ja, verkligen söta goda.Tror faktiskt det är fyra olika sorter, röda stora "vanliga", små röda cocktailtomater, gula halvstora runda och gula plommonformade.
Har för mig att jag också köpte den sorten som ger ganska små rödgrön-spräckliga frukter men ser inga ännu. Vilken present med så mycket tomater! Har plockat bort så mycket blad jag törs för att näringen ska gå till bären, bundit upp efter bästa förmåga och tagit bort alla blommor som ännu inte bildat frukter.
Förhoppningsvis hinner dom flesta mogna utomhus i solen... blir i så fall världens godaste antioxidantkur!
Ja, man kan ägna sin kraft och uppmärksamhet till både det ena och det andra.
Jag bor ju med flera "lite äldre" husdjur. KrumbuktenLångsvans alias BulleKatten (minst 14år), Putte SköldPadda (15år och kan bli 40!) och ett mindre antal nästan odödliga akvariefiskar.
För några veckor sedan började Puttes akvarium att läcka på ett sätt som gjorde det nödvändigt att tömma det helt på vatten (han är nämligen i grund och botten en vattensköldpadda som dock vistas på golvet fritt i huset större delen av dagarna). Jag letade upp ett litet fiskyngel-akvarium från förrådet som nu har funkat som övernattningslägenhet i väntan på att jag skulle täta hans stora.





Till saken hör att jag har ytterligare ett stort akvarium där "dom odödliga" bor!



Under alla år när tjejerna var små har det funnits akvariefiskar i huset och många gånger har jag för mig att dom dog väl snabbt.
Men vissa överlever allt... som dom jag har kvar nu !
En citrongul ciklid som jag tror är 5 år minst och tre mindre (... undrar om dom inte heter sorgbands-tetror). Dom var ett gäng på 10 från början för 5 år sedan men är nu bara tre kvar. Och algätaren, yngst i gänget med sina 3-4 år, men störst med sina 10-12 centimeter.
Hur som helst är jag hjärtligt trött på det här fiskakvariet som också visat tecken på att börja läcka, hotfull faktor att räkna med med sina 165 liter på parkettgolv i trähus!
Har dock inte hjärta att göra mig av med firrarna!
Dock har det överhängande läckage- hotet upphört sedan något dygn genom att firrarna fått flytta in i det mindre yngel-akvariet när Putte väl fick återvända till sitt nyrenoverade slott.
Det är roligt med djur och en förmån att få leva tillsammans med dom.
Visst blir man lite bunden, visst är det både lite passning och bekymmer men jag tror det är det som är meningen med livet när det kommer till kritan!
Att vara lite bunden till ... ha förbund och relationer till det som lever ... över och under vattenytan!





Fredagkväll den fjärde veckan, en femte semestervecka kvar ...  men först härlig helg!
Utomhus är det mörk augustikväll, hör inga syrsor, kanske är det för svalt.



Ska strax repa upp ett bakstycke på min tröj-stickning, har kommit på att jag vill ha en annan modell av det här garnet!
Ser ut att bli en stickning som kommer att räcka länge..... men som Robban Broberg sjunger och andra insiktsfulla sagt: Målet är ingenting vägen är allt ... så jag stickar på och hoppas (stick-)vägen är lång, givande och både avig och rät!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar