söndag 4 augusti 2013

Tekniska prylar, musik och annat tidsfördriv....

Om någon skulle be mig att beskriva mig själv och mitt förhållande till teknik så skulle det bli ett kort, snabbt och uttömmande svar som nej, jag är inte intresserad! Men när jag sedan drar efter andan så känner jag hur det där utropstecknet på slutet plötsligt börjar växa och föröka sig för att plötsligt gå över till att bli ett frågetecken .... följt av ett plirande leende.
För faktiskt är det så att jag har "blivit- med" en massa tekniska prylar som jag faktiskt, ärligt talat är riktigt beroende av, jag har verkligen börjat tycka att jag behöver dem eller det jag får tillgång till genom att använda dem.
Just nu i semestertider är jag till exempel fast i CandyCrush-träsket och börjar enligt äldsta godingen att bli en riktig gamer! Kan väl av en händelse passa på att tala om att jag ligger före henne ... självaste gamer-drottningen! ;)
Det är också bara att inse jag numera tar för givet att jag kan få åter-lyssna på en bra låt jag hör någonstans direkt på Spotify efter att spårat den med appen SoundHound på telefonen.
Det är heller inte många gånger jag lyssnar på SommariP1 när det sänds på dagtid, nej det har blivit en vana att jag kan lyssna på webben när det passar mig på kvällen någon gång innan jag går och lägger mig.
Mera då!
Jo, jag följer med stort intresse twitter-flödet och det här med att blogga har absolut börjat likna ett behov. Jag förnekar heller inte att jag har fortlöpande spaning på mitt facebook-konto även om min aktivitet inte hör till dom högre.
Senaste månaderna har jag webbhandlat flera gånger och nu omfattar det även djurfoder, något som visar sig vara oerhört mycket billigare och dessutom medför att jag får en 5-kilos påse levererad till ytterdörren utan extra kostnad vilket både jag och bakhjulet på cykeln gillar!
Jo, så är det nog! Jag har nog utvecklat ett teknikberoende även om min självinsikt inte har växt ikapp och har självklar koll på det.
Fyller mig just nu med att skaffa extra betalkort för att kunna ha ett kort att använda löpande under månaden samtidigt som jag tjänar in bonus som kan bidraga till billigare resor. Och om detta nu är självklarheter för stora delar av befolkningen så är det ett drastiskt steg för mig som någonstans inom mig alltid känt mig tryggast med en "sliten smålands-börs med kontanter i" så jag har koll på mina tillgångar ... eller kanske mer utgifterna!
Och för att smaska till med något storslaget avslutningsvis kopplat till teknik så hör även jag numera till skaran som blir riktigt sur över leverantörer som inte kan leverera efaktura.
Att sköta hela ekonomin digitalt är ju så himla smart och rationellt ... tänker jag och gödslar tekniknörden inom mig.

MINN bestående av Fia, Kasper, Martin och Emil
I dagarna tre har Vi haft skärgårdsfest här i Staun!
 Önskeväder och en massa musik gjorde det till tre fantastiska dagar på olika sätt.
Yngsta godingen har varit med och spelat sin egen musik under namnet MINN tillsammans med tre musiker-kompisar.
Två av kompisarna har kinesat över här hemma och jag fick den här gången låna ut mitt eget sovrum eftersom jag precis ska börja måla väggar i andra delar av huset.

Igår spelade dom bl.a från en båt/flotte i gästhamnen .... så somrigt!








För en stund sedan reste musikkompisarna hem men innan hann dom "leka" med mitt gamla piano
som står just i mitt sovrum.
Förstår numera ... sedan några timmar ... hur mitt piano egentligen kan och ska låta!
För plötsligt hör jag introt från trilogin
Sagan om Ringen ... det här fina melodiska temat som kommer igen i alla filmerna!








Annars är det ju söndag idag och jag har verkligen inte ansträngt mig för att lägga i någon högre växel.
Kvällen och natten blev sen och välfylld av en massa musik på olika håll i stan.

Har läst ut en jättebra bok istället!  
Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd av Rachel Joyce





Det är ju så annorlunda att läsa på dagtid, "långa tids-sjok" istället för en snutt på kvällarna och hoppas på att mina gröna håller sig uppspärrade tillräckligt länge.
Så härligt att få dyka djupt ner och in i handlingen, stänga av allt runt omkring och bara leva med i berättelsen.
Kan nästan känna mig lite andfådd och slutkörd när boken närmar sig slutet, som jag verkligen varit på en resa någon annanstans.
Och njutningen när man hittar dom där jättefint formulerade textraderna ... som det här från boken jag tdigare i veckan läste.
Kan också rekommenderas!
Kärlekens historia av Nicole Krauss


Imorgon börjar min tredje semestervecka!
Kommer antagligen att innehålla målning och fixande här hemma!

Elva månader om året har jag liksom många andra stort fokus på jobb och arbetsliv.
Den tolfte månaden stänger jag av för att ägna mig helt åt det som är viktigt för mig i min egen och privata tillvaro.
Så här långt kan man väl med arbetslivstermer beskriva det som att introduktionen är väl genomförd och livs-verksamheten nu pågår för fullt.
Inga smaskigare detaljer att skvallra om så här långt men det är riktigt intressant och gött mellan varven!
Glasklart är dock att det just nu finns alldeles för lite mat innanför linnet ....vilket måste åtgärdas!

1 kommentar:

  1. Haha ja härligt du både läser och spelar massor!!! Man ser vem man brås på ;) Men menar du inte gamer.. istället för gambler? Chanstagare är vi ju inte! Fint inlägg!

    SvaraRadera