måndag 8 juli 2013

Så mycket vackert om man bara vill...


Har varit iväg på Sveriges västra sida några dagar, som inskolning till det härliga som är på ingång med start om två veckor.
Fast ärligt talat har jag nog redan börjat semestern så smått med allt "vara utomhus", läsa-för-länge-om-kvällarna och invasionen av tankar på hur jag kan/ska vända upp och ner på min trädgård och göra om.
Ändå är det väl så att jag fortfarande har en hel del kvar som ska fixas på jobbet innan jag känner mig nöjd och kan låta maskineriet stanna upp.
Förstår också att jag får hålla koll så att jag inte blir engagerad i annat nu innan.




Några av mina numera utvilade kollegor har nämligen kommit tillbaka och dom är en påtaglig riskfaktor, fyllda med upptåg och kreativa idee´r som dom är.




Laddade in bilderna från min kamera i datorn för en stund sedan och kommer på att jag sett så mycket vackert nu när jag var iväg.
Den första vackra och egentliga orsaken till resan var Sting och hans gitarrist Dominique Miller.
Så roligt att äntligen få lyssna på dom live, jag har varit på gång så länge. En regnig men ljummen kväll, massor med folk med paraplyer som stundvis skymde sikten men med hjälp av storbildsskärmen så funkade det bra ändå.
Vackra man, på insidan och utsidan och med röst och musik som var precis så jättebra och stort som jag hoppades på.


Turistbyråns förträffliga Göteborgskarta, 24timmars turistbiljett, Paddan och hoppon-hoppoff-bussarna bidrog till att Vi kikade runt i stan ordentligt.
Kranarna i hamnen blev vackra grafiska mönster och min tidigare uppfattning från år genom bilfönster att Göteborgs gator är ett obegripligt kaos är borta  .... järnvägsstationen, Liseberg och Ullevi, Läppstiftet, Feskekyrka, mysiga Haga, parken Vi traskade igenom flera gånger och hotellet bredvid affären äldsta godingen tidigare ständigt längtade till. Den som säljer rockprylar och vackra svarta gothar-klänningar som verkar hämtade från en skräckfilm i sekelskiftesmiljö.








"Konst-blommor" i Trädgårdsföreningens rabatt som absolut kan konkurrera med riktiga.... någonting med själva böjen som gör att jag fastnar... dom dras liksom mot något.











Enorma Haga-kanelbullar. Ingen koll på alls att kanelbullar är något som kan blir så stort så dom med fördel staplas på höjden, att en enda kan göra en proppmätt och ändå räcka och bli över som färdkost på den fortsatta turistvandringen.







Fula fantastiska fiskar i Feskekyrkan....











.... och vårt jättefina hotellrum!
Ett vanligt ordinärt hotellrum stylat av någon som heter Christian Lundwall... så roligt att ett vanligt ordinärt hotellrum kan överraska så!
Ett grönt plastben på skrivbordet som annars var av trä,
gröna knoppar av plast högt upp på sänggaveln.
spegelram av transparent hårdplast men samma modell som vanligtvis brukar vara av bladguld,
tigermönstrade garderobsdörrar m.m.


Som pricken över i plastpärlor i gult, grönt och rött som gardiner.... så fint, så kul och så oväntat på ett hotellrum.

Kan väl säga att det var tur för hotellet att det var så här fint. För när jag kom hem upptäckte jag att dom debiterat dubbel kostnad för rummet.
Visade sig dock idag att dom på några minuter rättade till felet, bad om ursäkt och önskade välkommen tillbaka.

Nu måste jag fortsätta med mina förberedelser....
Sova och vila så att jag orkar med semestern när den börjar!

1 kommentar:

  1. Tack för härliga Göteborgsbilder på kran och fula fisken. Känner doften av olja, stål och körka ända hit. :)/Y

    SvaraRadera