onsdag 18 juli 2012

Det blir som det blir .... och det blir säkert bra det med!

Det här med kontroll, framförhållning och planering!
Helt plötsligt kommer jag på mig själv att ha lagt ner.... släppt.... tycker inte det är så himla viktigt ...  och det gör mig så förvånad!
Så mycket kraft jag har lagt på planering, som kan göras först efter att man kikat i kristallkulan, där man hoppas kunna skaffa sig framförhållning för det som komma skall. Och sedan göra någon form av planering som helst ska följas ... upp .... så gott det går ... så att jag har någon form av kontroll över det som kan tänkas ske ... eller inte! Det handlar naturligtvis mest om mitt jobb men jag har blivit itutad under massor av år att det är bra med planering, struktur, uppföljning och naturligtvis dokumentation,  så glimtvis har det runnit över på mitt privata liv också.
Någon liten lista ... "AttGöraLista". Små försök till struktur en lördagmorgon ... "om jag först gör det, så tar jag det sen samtidigt som jag kan/ska/måste..." Suck!
När jag började bo för mig själv här i mitt hus gjorde jag vackra... verkligen vackra ... listor i ett speciellt block över i vilken ordning möbler skulle skaffas, hur jag skulle börja greja här hemma, sortera osv. Det var jättekul ... att göra fina listor, skriva fint, i olika färger, på olika sidor i blocket ... med sen blev det inte så mycket mer av det.
Ambitionen att ha alfabetsordning i bokhyllan
... varar dock aldrig länge... mer så här!
Nej, det blir som det blir och oftast blir det bra det med!
Just nu handlar det om när jag ska börja min semester.
Egentligen ska jag börja först kommande måndag.
Men eftersom jag har en hel del årsarbetstid att ta ut så jag tänkte passa på att ta extra dagar nu i veckan innan. Vilket inte har funkat ... ännu. Eftersom många av mina arbetsuppgifter är direkt relaterade till människor som många gånger har det oroligt omkring sig är det emellanåt svårt att bara sätta en punkt. Naturligtvis kan jag göra det, jag är inte oumbärlig på något sätt... men i vissa skeenden vet jag att jag kan påverka ... så det blir lite bättre för den det berör.
Som nu!
Det verkade enda till i eftermiddag som om jag kan stanna hemma från i morgon.
Men så fick jag ett telefonsamtal och ett mail kring en situation som bara gör det angeläget att jobba imorgon med.
Och det är då jag upptäcker att det faktiskt inte spelar så stor roll.
Känns faktiskt som om det kan bli lite kul att få dra sig hemåt så fort jag är färdig... även om arbetsdagen inte är riktigt slut.
Har inte att göra med vädret ett dugg, jag har det bra ändå. Naturligtvis hade jag stretat emot om jag haft något speciellt inbokat närmaste dagarna. Men det har jag inte förutom att jag tänkt mig att jag skulle gått igenom min regnskogsliknande djungel till trädgård här hemma innan söndagkväll.
För att  jag sen ska kunna sitta ner i lugn och ro utomhus och njuta istället för att kolla in allt som behöver klippas eller fixas med. Men det hinner jag, mina drygt 500m2 fixar man lätt.
Pockar på ... nej, pocketar på uppmärksamhet!
Annars har jag inte någon färdig planering för min semester. Hoppas hinna hälsa på hos alla mina  syskon, få sitta hemma hos dom i deras kök och fika. Har också en tanke om att kontakta två gamla kompisar som var viktiga för mig när jag växte upp. Och som en jobbarkompis sa till mig... har man fått tanken i huvudet är det lika bra att göra slag i saken. Endera hittar Vi varandra igen eller så kan jag släppa dom helt.
Jag har en massa bra böcker som väntar på mig.



Orkar inte läsa så mycket på vardagkvällarna så jag lägger dom på hög, i väntan på andra tider!
Alla underbara pocketböcker!
Lycka är att komma till Malmö, Göteborg eller Stockholms centraler...
där finns pocketshop... bästa affären! Läser just nu en bok från biblioteket av Pablo Coellho som heter Alef. Lite obegriplig mellan varven men ändå fin, så jag måste få veta hur den slutar... kanske ikväll!
Annat som jag verkligen längtar efter är att lyssna på sommarprogrammen, helst på datorn i skymningen, utomhus. Brukar sitta och sticka under tiden... så länge det är ljus nog.
Det märks ju att det mörknar så snart det blir augusti, men det är något förtrollat med augustikvällar utomhus efter en varm dag.
Helst med en skvätt rött vin  eller gott the ... och med eller utan sällskap.
Av människor, katten eller av fjärilar som brukar invadera fjärilsbusken  där jag sitter.
Livet är gott och det blir som det blir.
Ska sluta hosta bara ... hur jag nu ska bete mig för att läka mina sönderförkylda luftrör.
Blir lite ilsk när jag inte kan springa eller träna som vanligt.
Men det är himla bra att kunna säga två meningar efter varandra utan att hosta också.
Så jag vilar mig ett tag och det blir bra det med! 
Jag tycker det är roligt  med Twitter... tacka äldsta godingen för det, hon ser till att jag hänger med i mediavärlden. Nyfikenhet är en viktig förmåga att bevara!
Pablo Coellho twittrade det här för någon vecka sedan.
Life is to short to be wasted in finding answers. Welcome to the questions! 
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar