måndag 16 juli 2012

Svamp, djur och annat jag umgås med!

Först.... nej, jag tänker inte beklaga det långa uppehållet sen sist, inte heller det märkliga vädret, utan mer lägga ribban direkt att det blir som det blir, och det funkar oftast bra det med.
Just nu är det måndagkväll och i grund och botten är jag lite småsur.
Missade gympapasset jag hade tänkt att gå på ... av flera skäl. För det första började det en timme tidigare än vanligt vilket i sig blev en utmaning för mig att hålla reda på. Sen försvann möjligheten att slinka hem tidigare bland telefonsamtal och fixande och för det tredje kom det regnskurar så jag blev rejält blöt bara av att ta mig hem på cykeln.
Jag överlever utebliven gympa, det vet jag väl, vill bara protestera lite ... ändå... genom att vara just småsur en stund.
Den här veckan är min sista arbetsvecka innan semestern och helt plötsligt känner jag hur något välbekant har vaknat till liv inom mig. Vältrar sig lite och pustar ... suckar till ... av välbehag! Min kära gamla kompis latmasken visar livstecken!
Huskuren från den vackra doktorn
Som ikväll, mitt uppe i mitt små-surande över den uteblivna gympan kommer jag på mig själv med att faktiskt vara riktigt nöjd och dessutom lite småfrusen så jag stannar inomhus (fastän jag hade kunnat bli varm utomhus genom att klippa på häckarna). Har tagit på mig min fula bruna gamla nötta fleece och bestämmer mig för att inte göra ett skvatt mer nytta idag.
Tänker istället skriva om djur och svamp och annat som finns i huvudet på mig just nu.
Så här någonting....
Kring midsommarhelgen upptäckte jag att jag hade fått ett rött märke på magen, det växte och ganska snart anade jag att jag hade fått någon form av svampinfektion i huden. Känner igen det sedan den tiden jag jobbade på ålderdomshem dit det många gånger flyttade "original" från skogen och byarna runt omkring. Människor som tills dess hade levt sina liv precis som dom själva ville, utan inblandning av Socialtjänst eller primärvård, utan att bada eller duscha eller lägga kraft på rena kläder eller rent hår. Små tanter med jättelånga tunna flätor på ryggen som snurrades upp i en liten knut, så stel och flottig som om man använt bästa hårvårdsprodukten! Många gånger följde det med annat från deras stugor. Skabb, svampinfektioner, löss och någon gång också fluglarver bosatta i läskiga bensår.
Jag blir så varm om hjärtat när jag tänker på dom här människorna... dom levde sina liv som dom ville och hade sina egna normer ... och underbara berättelser att berätta!
Det hände att Vi som jobbade blev smittade, och i vilket fall en gång fick jag hudsvamp ... revorm. Kom ihåg att läkaren på ålderdomshemmet ordnade tjocka stora tuber med Canesten-kräm till mig, utan recept!
Hur som helst, den här röda fläcken på min mage har sedan midsommar växt trots att jag smort mig... och smort mig ännu mer. Den har till råga på allt också ynglat av sig i flera röda fläckar.
I slutet på förra veckan gav jag upp och beställde tid på vårdcentralen. Så besvärligt att behöva gå till doktorn och också lite förnedrande att visa att jag hade svamp ...som oftast överförs från djur!
Dessutom visade sig doktorn vara en stafettläkare från Småland, en förskräckligt vacker man ... jämnårig berättade han senare .... och himla trevlig.
Att jag skulle behöva visa min rödblaffiga bål för honom!
Suck! Hur som helst så hade jag fel... till hälften i vilket fall.
Det var ingen revorm, det var svamp orsakat av vanlig förkylning. Dessbättre också inte smittsam, vilket var bra med tanke på att jag bjudit mina döttrar, bägge två, på rejäla förkylningar nu när Vi bott tillsammans här hemma. 
Innan jag bestämde mig för att gå till doktorn hann jag fundera på varifrån jag kunde tänkas ha blivit smittad.
PutteSköldpadda
Kunde min Bullekatt vara inblandad tro?
Eller PutteSköldpadda!
Eller duschrummet på F&S med alla blöta badlakan på bänkarna, den fuktiga värmen i bastun eller dom emellanåt svettiga golven?
Veterinären svarade mig när jag ringde och kollade att hon aldrig hade varit med om att en katt kunde bära på svampsmitta utan att ha något som helst symtom själv, någon liten kal fläck eller så.
Och PutteSköldpadda levererar nog mer salmonella och liknande om han nu skulle komma på att bli givmild.  Det är ju alltid tvätta händerna som gäller efter närkontakt med honom.
Han har förresten just blivit sig själv igen efter en period av ömsa skinn som alltid gör att han verkar skruttig och jag blir övertygad om att han är riktigt sjuk.
Nu är han i toppform igen och smyger ljudlöst omkring i huset och skrämmer vettet ur Bullekatten, äter mer än bara Alaska-Pollock-bitar kokade i mikron,  kissar stora pölar på golvet och sover gott i yngsta godingens gitarrfodral!
Nej minsann, den här svamphistorien har jag tydligen fixat helt själv!
Ingen fara att vara i solen (eller regnet heller för den delen), får bada när helst jag vill, får dricka vin och leva precis som vanligt.
Avslutningsvis vill jag tillägga två saker.
Först .....  den vackra doktorn sa att det oftast var unga människor som fick den här farsoten
sen att dom har pratat på radion om att det kommer att bli en jättefin svampsommar i år igen!
Som om jag inte redan visste det! 
:) 

1 kommentar:

  1. Jaså du är svag för doktorer! ojojoj! tur det inte var ngt farligt :)

    SvaraRadera