söndag 18 november 2012

Bedrövligheter och vårkänslor.

Halva jag är fylld av bedrövligheter....  den andra halvan av annat.
Har nyss hört om upptrappningen av alla granatattacker mellan Israel och Gaza under dygnet som gått.
Tänker på alla människor som är mitt uppe i fasor som har med krig att göra, vettskrämda barn omgivna av oroliga ledsna vuxna som inte längre utstrålar trygghet och lugn.
Alla ljud och alla bilder dom kommer att bära med sig hela livet.
Annat bedrövligt, fast på ett helt annat plan, mer lågvattenmärke i största allmänhet,
är sverigedemokraterna som visat sig rätta ansikte beväpnade med järnrör i veckan som gått.
Rädda lättprovocerade och maktlystna som tappar all kontroll så lätt. Och försvarar varandras agerande efteråt, inte utesluter, inte tar ställning emot!
Bra att dom visar sitt rätta jag... det börjar bli glest i deras partiledning ... och glesare hoppas jag att det blir !
Mer då.... nja.... kommer inte på så mycket bedrövligheter till.. mer på nivån små retstickor i min vardagslunk.
Min ljudanläggning i köket till exempel, som jag använder som radio all min vakna tid hemma.
Vet att jag skulle stänga av radion en kväll utan att tända belysningen... och att jag trevade lite fram och tillbaka innan jag hittade avstängningsknappen.
Märkte dagen därpå vad jag hade gjort... ändrat inställningen och fått igång en timer som medför att radion stängs av efter 12-14 minuter.
Igår skulle jag ge mig på att rätta till det här utrustad med bruksanvisningen, bra belysning och fjärrkontrollen! Men hur jag än gjorde så fanns timern kvar. Blev till sist så ilsk att jag stängde av eländet, bestämde mig för att byta batterierna i fjärrkontrollen eftersom det verkade som om kommandona ibland gick fram... ibland inte, och började att tänka goda tankar om små fina lättskötta transistorapparater som bara har några knappar, ingen fjärrkontroll och som alltid funkar!
Drog ur kontakten.... också det i ilska... satte i den nu för två-tre timmar sedan .... och radion har varit igång sedan dess!
Törs inte så mycket som titta åt skåpet där den står ... håller bara tummarna för att den funkar nu.
Blir himla trött på teknik ibland... är inte intresserad av att pilla med inställningar.. vill bara att det ska funka. 
En annan liten sak som inte blev som jag tänkt var att när jag äntligen tar tag i min ambition att skruva upp de nya brandvarnarna visar det sig att stjärnskruvmejseln jag äger är alldeles för grov... så jag får inte fast dom i taket mer än halvvägs.
Törs inte ta i med den för stora skruvmejseln ... anar att om jag slinter för många gånger förstör jag skruven.
Mannen jag varit gift med lyckades väl i sin fostran av mig vad det gäller snickeriochfixahuset-sammanhang och lite ränder sitter kvar!
Nähä .... istället ska jag göra slag i saken och köpa mig en skruvdragare med många olika grovlekar att byta mellan ... eller så skaffar jag mig en speciellt utvald vacker liten stjärnskruvmejsel i syfte att få ett förträffligt bra brandskydd här hemma!
 Har varit ute i trädgården en sväng i eftermiddags innan det började skymma.
Magnolian har nästan släppt alla blad så det var läge att gå ut och ta hand om dom. Jag tycker ju om det här med löv och blad och använder så mycket som möjligt att täcka rabatter och odlingsbäddar med.
Vet förstås att det kan bli fin sovalkov till alla mördarsniglar om det blir en mild vinter men tröstar mig med att jag kan köpa stor, verkligen extrastor ... förpackning Snigelfritt i slutet på mars!

För tänker man efter så är det så himla knasigt det här hur Vi gör med vårt odlande!
Tar bort allt organiskt material, städar, plockar och låtsas att "fint i trädgården" är detsamma som inte ett löv kvar.
Sen... på våren ... så handlar Vi organiskt material för dyra pengar i affären och strör ut och känner oss som riktigt präktiga trädgårdsmästare.
Det är bara det att det Vi häller ut från alla säckar och påsar troligtvis inte på långa vägar har samma höga mull-tal och näringsvärde som sånt som äts upp av maskar på plats och får förmultna av naturens egen kraft.... men ser lite skräpigt ut under  tiden.
Hur som helst... det var där bland Magnolialöven som jag kom på mig själv med att tänka på hur jag kan göra i vår... i rabatterna... gräva upp... gräva om ... göra om!
Så jättekul det kommer att bli!
Ska börja rita så smått hur jag vill ha det!
Och mitt uppe i det här anfallet av vår-tankar hittade jag blommande julrosor bakom nedvissnade perenner. Som en bekräftelse på att det lever och växer i trädgården... bara lite mer fördolt och lågmält!


Avslutade min "söndags-sväng-i-trädgården" med att hitta en kvarglömd vissen och skrumpen vindruvsklase vilket också blev en påminnelse om att  vinstocken ska beskäras i december.... alla andra månader är det ju för mycket sav igång!
Nu ska jag dock strax bestämma mig för om jag ska iväg till den rödvita föreningen ikväll eller inte. Skivstångsjympa... härligt!
Men jag ska också sällskapa en liten ... nej stor MaineCon- kattfröken  några hus bort ... Gabriella .. så jag vet inte om jag hinner.
Är ett pass imorgon med... så jag får se ....ska strax bestämma mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar