söndag 11 november 2012

Det ljusnar betydligt ...

Dåså, äntligen sitter jag still!
Idag har jag haft så många grejer på gång hela tiden så jag nästan blir trött på mig själv!
Så fascinerande med såna här dagar som idag, då jag varit med mig själv utan att egentligen ha något "måste"! Kör på utifrån arbetslust och intressanta objekt liksom, utan att någon eller något hindrar. Under alla år så har det ju varit så att nu är klockan si eller så och det är dags för ditt eller datt.
Och egentligen är jag nog lite så i mig själv. Jag tycker om att pausa för fika och är ganska noga med att laga riktig mat även om jag ska äta bara med mig själv.
Helgerna har ju en förmåga att fyllas med en massa som jag vill få undan eller komma ikapp med.... så för det mesta blir det lite förutbestämbart vare sig jag vill eller inte!
Men idag hade jag inget speciellt schema... till en början vill säga! Åt en maffig helgfrukost och och tog mig tid att titta hur jag har det här hemma!
Jag älskar mitt lilla hus och har det verkligen som jag vill ha det!
Visserligen har jag en massa som jag vill göra i ordning och fixa till ... eller göra om.... men det ingår ju i att ha eget hus .... det blir aldrig färdigt!
Mitt vackra stöldgods...den gula!
Hur som helst upptäcker jag vilka små under som skett här hemma under veckan... ja, visst har jag sett att det var på gång! Mina novemberkaktusar har slagit ut... och blommar något helt kopiöst!
Har tidigare bloggat om mitt tjuvaktiga leverne och stöldgodset som växer här hemma i fönstren.
Läs gärna så får Du detaljerna (Gamla synder 20111113) .
Det stöldgodset har nu hur som helst växt till sig ytterligare och lyser så fint mitt ibland dom röda blommorna.
Plötsligt har jag mycket som blommar här hemma i novembermörkret och mer är på gång.
Några av amaryllislökarna jag planterade har nämligen absolut vaknat.

Jag var tvungen att ge mig in till jobbet en stund idag trots att det är söndag. Men efter 1 timme var jag ute på gatan igen och promenerade hem i rask takt... 56 minuter enligt Runkeeper... inte pjåkigt. Så skönt att vara utomhus i dagsljus... kände verkligen hur jag fylldes på!

Yngsta godingen berättade på telefon att hennes folkhögskola ska ha konsert den 17 december och då jag ska vara med....absolut! Det kräver en extra ledig dag ... liksom mitt besök i Malmö som jag nyss fick ställa in!
Alltså har jag suttit och grovplanerat hur kommande 6 veckor ska se ut.
De sista arbetsveckorna 2012.... för om exakt 6 veckor vid den här tiden är det lilla julafton och julskinkorna runt om i vårt avlånga land griljeras för fullt!

Annat i veckan som gör att tillvaron känns ljus är att O´bama får fortsätta fyra år till.
Så bra!
Det jätteförändringsarbetet han påbörjat måste absolut få några till år på sig innan man kan bedöma vad det är värt och om han är rätt man för att göra det.
Nästa år är det ju året innan valet här i Sverige. Jag jobbar i offentlig sektor och anar vad det innebär och medför.
Det som går att krama ut i form av besparingar kommer att genomföras under första hälften av 2013....  för 2014 tvärnitar all förändring för att ersättas av en massa vallöften och floskler.
Här i stan är det bedrövligt rörigt politiskt.
Saknas egen majoritet så allt sker i samråd med Sverigedemokraterna ....mer eller mindre.
Tyvärr inga lokalpolitiker som imponerar heller. Det är en baksida med att jobba som kommunaltjänsteman att det ibland blir så tydligt att dom är lekmän ... och glömmer ha tillit till
... och luta sig mot dom som har kunskapen.

Söndagkväll... härliga rofyllda tillstånd!
Alltid så klartänkt och utvilad så här dags på helgen.
Skulle ha gått på skivstångsgympan egentligen, men valde bort.... ibland får man välja bort även det roliga för att ha balans!
Det är ju så mycket jag vill ... så mycket jag vill göra så det gäller verkligen att ha koll på att det stannar vid "lagom" .... detta himla braiga ord som talar om när det är bästa nivån för att fortsätta ha det bra!
Till sist... det ljusnar betydligt i  mitt kök!
Har en jättestor Magnolia utanför matrumsfönstret!
Hela sommaren är det skugga och behagligt svalt vid köksbordet.
Men ibland mörkt... och nu ljusnar det... verkligen.
Löven ramlar och himlen blir åter synlig ... det ljusnar i november... inte illa! :)
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar