söndag 25 november 2012

Doft, mera doft och annat av värde...

Nu har jag hamnat där jag ska vara. Startade datorn vid köksbordet och tänkte sitta där och blogga en stund. Ljusen på bordet var tända efter maten och det kändes som om det var där jag skulle bli kvar. Men nej, nu sitter jag vid "rödabordet" i hörnrummet. Det är märkligt vilken skillnad några centimetrar kan göra. Köksbordet är lite högre men tillräckligt för att jag ska ha svårt att pricka rätt på tangentbordet. Har något med höjden på armbågarna att göra  får jag för mig. Skriver en massa fel hela tiden.
Det allra bästa ställningen för att blogga är att sitta med datorn i knät och fötterna på bordet men jag anar att den lille mannen i grårandig kostym kommer att pocka på det han tycker är sin  ägodel (... det vill säga mitt knä) om jag hamnar i fåtöljen. Det är nämligen bästa
"ligga-i-knät-väder" för en katt just nu! Småregn, har börjat blåsa och personalen (det vill säga jag) är hemma och passar upp med klapp, lite kliande och glada tillrop om hur vacker och fin han är!
Har låtit lättjan ta över nu och har lagt ner ambitionen om att ta mig till skivstångsgympan.
Istället ska jag sitta här vid datorn en stund.. och sen bara vara.
Idag om en månad är det juldagen... så avlägset... men kul! Det är  mysigt med julhelgen, den kommer verkligen som ett välkommet avbrott i mörkret och  funkar lite som transport till att fylla huvudet med helt andra tankar. Som att man plötsligt vill ... eller snarare akut behöver... köpa gula, rosa och lila tulpaner, att det inte längre är kul att tända röda ljus och frossandet i det nya samtalsämnet "det är faktiskt lite ljusare idag"!
Så här en månad innan har jag som så många andra fyllt huset med dofter som hör julen till.
Saffran... jag säger då det... vad saffransbröd doftar gott och så himla snyggt det är med saffransdeg! Köpte saffran av en jobbarkompis som är från Iran. Han ville ha 95 kronor för en liten vacker glasburk med 2 gram. Vilken saffran sen... små röda rotliknande torra trådar som efter behandlingen i morteln doftade något fantastiskt! Förutom att degen blev så där fint rödprickig så smakar dom färdiga lussekatterna jättemycket saffran... inte för mycket bara så "mycket-fylligt-saffran"! Den leverantören ska jag vara rädd om!
Annan doft som överföll mig och fick mig att bli klarvaken igår var när jag städade här hemma.Öppnade fönstret i badrummet när jag fixat färdigt där och fortsatte fixandet i en annan del av huset. Gick tillbaka efter någon timme och överraskas av doften av vår! Solen var framme precis då och hjälpte kanske till att få alla doftämnen att ånga in genom fönstret lite extra! Det var den där doften som har med "lakan som torkat utomhus" att göra! Kände verkligen hur länge sedan det var sen sist! 








När jag ändå frossar i det här med dofter så kan jag ju berätta att just nu ligger doften av vinbär, blåbär och björnbär tung i köket. Jag är ju lycklig ägare till (...kan också läsas "känner mig ibland belastad av)  en frys med massor av bär och jag behöver väl inte gå närmare in på vem som lagt dom där! Jag äter upp dom lite i sänder i form av sylt/kompott/röra eller vad det nu kan kallas, som jag lägger på havregrynsgröten. Jag blandar lite olika och nu blev det vinbär, blåbär och björnbär.... blåsvart guld i dubbel bemärkelse! Doftar också ljuvligt!

Strax ny vecka ...välfylld både dagtid och kvällstid, men det är så det ska vara. Blir det som jag vill är jag ledig på fredag för att åka en sväng till Sveriges utpost mot kontinenten ... Malmö.
Över huvud taget är det välfyllt framöver, mycket som ska ordnas med, fixas och hållas i minnet.
En grej jag länge har haft uppskriven på en "att-köpa-vid-tillfälle-lista" har jag dock strukit!
Har tyckt mig behöva en mindre yxa att använda när jag ska fixa "spent-ved" till kaminen men så tycker jag inte längre! Tack vare att jag inte fått till att köpa den så har jag fortfarande 10 fingrar i behåll...varav ett sedan igår utsmyckat med plåster. Så snabbt det gick att slinta... fastän jag tycker att jag är så noga... tur att den var så himla slö ... den gamla jag har.... som jag absolut ska fortsätta att ha kvar ....oslipad!
God ny vecka och kom ihåg!
Det har aldrig tidigare varit så nära till våren som just idag!   :)   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar