söndag 9 december 2012

Vitt ... heltäckande!

Ja, det är nog det som präglar tillvaron allra mest nu, vintervädret och all snö!
Jag vet att det är vackert, jag vet att barnen är glada och jag vet att det är ett tecken på att naturen sköter sig ... men jag gillar det inte ändå! Det är opraktiskt, bara alldeles för fantastiskt opraktiskt för att jag ska trivas och tycka att det är ok! Men eftersom det inte hjälper att beklaga sig få man ta skeden i vacker hand och gilla läget.
Promenerade därför tur och retur stan igår i den oplogade lössnön vilket är en upplevelse i sig!  
Sopade dessutom iskall fjäderlätt snö i omgångar under hela dagen igår ... det fyllde ju på hela tiden. Verkligen skönt att få vara ute och röra på sig i dagsljus.
Hängde upp min fågelautomat också, laddad med solrosfrön och hampfrön trots att det är ett bra sätt att dra till sig råttor enligt tidningarna.
Det var 13,7 minusgrader i natt och mitt gamla trähus kändes lite för svalt ... eller mera "för himla iskallt" när jag var tvungen att gå upp och öppna ytterdörren för Bullekatten mitt i natten.
Han tyckte också det var för kallt och katter kan verkligen uttrycka sin avsky för kyla på ett tydligt sätt. Kröp ihop och gjorde sig helt platt när kalluften strömmade in genom ytterdörren ... backade sedan och kravlade bakåt med svängande korpulent bakdel ... fortfarande lika platt!
När jag traskade in till stan igår förmiddag var det helt oplogat och nattens decimetertjocka nysnö  låg orörd på trottoaren. Det var rejält kallt med flera minusgrader och knappt en människa utomhus fastän klockan var tio och knäpptyst, så där tyst som det bara blir när det snöat en massa.
Flera gånger tyckte jag att jag hörde något i buskarna bredvid där jag gick och inte förrän jag stannade och tittade ordentligt såg jag dom svarta bollarna som satt och kollade in mig när jag gick förbi ... koltrastarna!
Uppburrade, säkert frusna och fullständigt orädda när jag stannade till och fotograferade.
Nu är det mera oväder på gång. Det har visst redan vältrat sig in över Skåne och är på väg hit mot det sydöstra hörnet nu i natt.
Håller tummarna för att det inte blir såna massor som dom pratar om på SMHI.
Jag har nämligen beställt 4 pallar pellets som kommer att levereras i veckan med långtradare
... vilket är en riktig rysare!
Är så smalt och trångt här på gatorna i vanliga fall så kombinationen med snöhögar och snömodd är överkurs. Men dom är otroligt duktiga på att manövrera, långtradarchaffisarna, så jag anar att han inte gör något han inte tror på är genomförbart och hur som helst, det är ju inte mitt bekymmer... förhoppningsvis är jag på jobbet när han kommer, lika bra det!
Brukar vara en lastbil med släp som längst bak dessutom är behängd med en liten truck som hissas ner och används till att lasta av pelletspallarna med!
Kan nog bli veckans underhållning för  alla pensionärer som bor här på området.

För övrigt har jag bakat kakor i kväll!
Enda gången på året jag bakar småkakor är till jul vilket medför att jag aldrig blir speciellt duktig på det.
Oftast blir dom goda men inte alltid vackra ... men sådan herre sådan hund, ni vet! :)







Har varit en härlig helg som nu strax är slut!
Kommande vecka är välfylld som vanligt, både dag och kvällstid och Lucia på torsdag.
Kommande helg är jag bortrest, helgen därpå är godingarna på plats här hemma för att få igång julen.
Ytterligare en helg senare är det nyår och förhoppningsvis har jag besök!
Det innebär att nästa gång jag sitter här en vanlig
söndagkväll och bloggar så är det januari,
.... ljuset är på väg tillbaka och jag kan på allvar fundera på om jag inte ska ha mig en liten tulpanbukett!
Livet är gott ... lev väl!

2 kommentarer:

  1. Så fin bild på fågeln!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, koltrastar är speciella... och han var så orädd så det blev många bilder! :)

      Radera