söndag 2 december 2012

Första advent och andra december...

Gud Fader, Tomten eller någon annan godhjärtad hörde!
För jag hoppas verkligen att barn fortfarande önskar att det ska börja snöa... små barn och stora med förresten. När jag var liten så såg alla ungar verkligen fram emot att det skulle komma snö när det började dra ihop sig till jul. I mellanSverige var det nog ganska vanligt att snön kom och jag kan inte komma ihåg att jag inte ville att det skulle bli snö. Och nu har snön kommit i större delen... eller kanske hela Sverige!
Det kom några korn innan jag somnade i går kväll men inte mer. I fredags såg jag säsongens första snöflingor när jag var i  Malmö, inget som stannade kvar på marken men ändå.
I morse när jag vaknade snöade det för fullt och och sedan har det ju hållit på till och från hela dagen så nu är det hela 10 centimeter nysnö... stort för att vara sydöstrahörnan på Sverige! :)
Allt är relativt verkligen! Har varit runt till affärerna i eftermiddag och sett flera vuxna i vimlet iklädda termobrallor och dunjackor!
Men det klart, det gäller att passa på, det kan dröja länge till nästa gång det finns anledning att ta ut dom på vädring! Så härligt när första snön kommer på just en sån här dag som första advent.
All belysning, ljusslingor och annat ser ju så mycket finare och mer stämningsfullt ut om det ramas in med snö.
 Sen finns det varianter som är hopplöst ute från början ändå, där det inte hjälper med vare sig snö, regn eller annat, det är och förblir anskrämligt ändå.
Eller lite skrattretande.... på gränsen till fånigt.
På Stortorget i Malmö finns en gran som i dagsljus ser ut som en blandning mellan byggnadsställning och lyftkran i dagsljus belamrad med lampor. I skymningen drog ett ljusspel igång som medförde att hela skapelsen med 10-15 sekunders mellanrum bytte färg från knallgrönt till blått, lila, ceriserosa, och vitt jämnt fördelat över alltihop.
Kalla neonfärger som fick mig att tänka på tivoli mer än på den julgran den skulle föreställa.
Ändå kan jag ana så nöjd den kultur och julpyntsansvarige tjänstemannen/kvinnan på Malmö kommun är efter att ha lyckats med stordådet att modernisera julgransbegreppet så totalt!

Ser plötsligt vad jag skrivit och måste fnissa lite för mig själv... det var värst så stockkonservativ jag är när det kommer till kritan... eller till granen!
Stjärnor är en annan grej som finns i miljoner varianter!
Som i väntsalen jag passerade! Stora bulliga ljusbeiga , luftfyllda saker med belysning inuti.
Det kan ju vara så att jag inte har förmåga till nytänkande emellanåt... okej det får jag i så fall leva med.
Men dom här knubbiga sakerna fick mig mer att tänka på kommunala simhallar än på advent
.... uppblåsbara flythjälpmedel! :)
Hur som helst, så här i snötider brukar allmänna kommunikationer få på tafsen och det är möjligt att det kommer men i väntan på det vill jag ge beröm!
Man kan förköpa biljetter med ett så kallat res-kassa-kort här i stan och få rabatt.
Resan till Malmö var min debut att handla resa på det här sättet. Laddade kortet på nätet i veckan innan samtidigt som jag såg att resan jag tänkte göra kostade 204 riksdaler enkel. Var på plats i lite extra god tid innan tåget gick för att jag inte hade koll på hur dom här automaterna fungerade. Busenkelt verkligen, så himla behändigt!
Sen kom belöningen, rabatten... den utlovade... i form av att biljetten bara kostade 160 kronor när man handlade den i den här automaten.
En annan variant är sättet man kan åka buss på... med busskort!
Jag cyklar ju året runt men garderar med busskort när det är fruset och när det regnar en massa som sista veckorna! Från i fredags har jag ett "månadskort" som medför att jag kan åka hur mycket buss jag önskar och hinner på en månad. Så smart... så himla smart och användbart .... jag som bor där alla bussarna passerar!
Sen kommer det väl alltid vara så att jag tycker det är fullständigt hopplöst att behöva vänta på en buss, eller passa en busstid! Jag har alltid stönat över det vilket har medfört att jag många gånger hunnit traska kilometer på kilometer innan bussen kommit och då valt att gå den sista biten också.
Ser framemot att börja gå till eller ifrån jobbet, ett skönt och lätt sätt att ersätta cyklingen på.
Eftersom jag är van att röra en massa på mig så ställer snö och is till det för mig så då går jag ena sträckan mellan jobbet och hemma.... oftast hem på kvällen. Tar ganska prick en timme och gör att jag när jag kommer hem är färdig-rastad och färdig-tänkt.
Att traska länge i mörkret stämmer så väl med känslan jag har av att livet ska vara lite
igelkotts-aktigt  så här års.
Låta benen hitta lunken av egen kraft, ta huvudet under armen och bara vandra på!
                                                                         

 Idag är det den andra december ... en speciell dag! 
För precis 15 år sedan dog mamma Gunborg.
En dag som etsat sig in för alltid och som väcker sånt vemod.
Det är verkligen skönt att hon inte blev kvarglömd här på jorden i det skicket hon var ... utan tal ...
utan rörelseförmåga, men med knivskarpa tankar, blickar och frågor som hon ... till stora delar  lyckades förmedla till oss som fanns omkring.
Så många år som har gått.
Jag har drömt om henne flera gånger, tänker ofta på henne och får fortfarande den där förnimmelsen att jag ska ringa henne, berätta för henne när det händer något speciellt i mitt liv. Så kommer jag ju på att det inte längre går..... i vilket fall inte på  det vanliga sättet.
Sen andra gånger finns det  stunder när hon dyker upp i mina tankar och jag nästan invändigt ser hur hon skrattar eller tittar uppfordrande på mig för att det är något jag ska uppmärksamma eller förstå.
Så  Vi har någon form av kontakt ändå.... fast det gått femton år!
Mamma Gunborg ..... allt Gott till Dig där Du är i din himmel! Vill bara berätta för Dig att det har snöat som sjutton här idag... jaha ... Du vet det redan ... Du har redan tittat till mig! Härligt! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar