söndag 10 mars 2013

Odlingstider!

Vad det är härligt att känna sig lycklig!
Den här korta stunden som plötsligt glimrar till då det känns så jättebra med allting... så har jag haft det stundvis den här helgen! Nej, inget stort har hänt egentligen, jag har inte hittat den stora kärleken, jag har inte vunnit en massa pengar och eländet i världen har dessvärre inte heller upphört!

Nej, jag har bara  haft det så bra och känner sån tillförsikt över att det snart är vår, över att jag inte har influensa längre och att det är så härligt att få greja med sånt jag tycker om att göra!

Drog igång med det omfattande jobbet att plantera om mina krukväxter. Jag har många blommor och hör till den sorten som oftast håller dom vid liv under långa perioder så det tar sin lilla tid att gå över dom.
Jag brukar också lyckas jorda ner i hela huset trots att jag försöker att låta bli så det är också smart att försöka göra jobbet så komprimerat som möjligt.... under så få dygn som möjligt.

Det har jag dock inte lyckats med, tror mer än hälften är kvar eftersom första omgången med inköpt jord tog slut och dessvärre affärens jord med!
Men en jättebökig del är klar!
För två somrar sedan kom jag på att jag inte behövde bry mig om att ha gardiner i matrummet.
Det är ett ganska litet fönster där och jag har aldrig riktigt tyckt att det funkat och blivit bra med gardiner i det fönstret vad jag än har prövat med.
Förrförra sommaren hade jag en gullranka som dragit iväg med långa rankor och vuxit som sjutton och då kom jag på att jag kunde låta den rama in hela fönstret.
Det tog lite drygt ett år att fixa det med hjälp av två krukor....en i vardera fönstersmygen.
Och det är just dom här krukorna som bara är för jätte-bökiga att plantera om!

Dom äldsta rankorna har dessutom nu under vintern tappat en massa blad så jag behövde verkligen föryngra den nu ... så att den inte ser för gles och tanig ut.
Rankorna hade trasslat in sig i varandra som ett mindre garnnystan och eftersom jag vill ha dom så långa som möjligt blev det ett himla pillrande för att trassla upp dom utan att bryta av dom. Som sagt var ... hela matrummet blev verkligen inblandat ... det kan man lugnt säga!
Min Bullekatt jublade och erbjöd sig att hjälpa till ...utan att vänta på mitt svar ... och man kan väl så här i efterhand lugnt konstatera att Vi aldrig riktigt kom överens om vad som var att trassla upp och vad som var att trassla ihop .... utan att gå in på alla detaljer.




Nåja, allting har en ände så även den här operationen och nu är krukorna på plats, nyduschade och med ny jord!
Alla överblivna rankor finns nu i krukan i köksfönstret och ska få växa till sig där som gardin under sommaren, får se om det går lika fort som matrumsfönstret.

 En annan blom-tanke som kom över mig är det här med vissna blommor!
Jag köpte en bukett vita tulpaner förra helgen som nu efter en vecka på köksbordet började tappa kronbladen.
Precis när jag skulle ta dom och stoppa ner i kompostpåsen såg jag hur jättefina dom var ... nästan lite som en orchide´.

 Så här dags på söndagkvällen har en massa annat passerat... egentligen för mycket för att helgen ska ha varit vilsam ... mer en riktig fixarhelg!
Det doftar underbart i mitt hus för min kompis bakmaskinen har just signalerat med 10 pip att brödet som jag ska äta till frukost under veckan är färdigt.
Ute har det blåst sylvassa snökorn till och från både igår och idag så stunderna utomhus har inte blivit fler än vad som varit absolut nödvändigt ... man får väl se det som någon form av gratis-peeling.
Kom av en händelse på att jag ska lämna blod i morgon bitti, håller tummarna för att jag kan cykla så att jag snabbt kan ta mig vidare till jobbet sedan.
Vet att jag har två helt sanslöst välfyllda veckor framför mig.
Men det är just nu det gäller att hålla koll på tillvaron så att den inte svirrar förbi i ett för högt tempo! Då missar man allt fantastiskt som är på gång nu.... alla vårtecken!
Till dess....
glöm inte vantarna och tänk bara inte "vårjacka" ännu, för än är det vinter kvar säger mor!       



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar