söndag 17 mars 2013

Rött och vitt ...

Den här helgen har verkligen haft temat rött och vitt för mig ... på olika sätt.
Så här...
Än fast det är tredje helgen i mars så är de rackarkallt på nätterna. I går morse när jag steg upp var det drygt -13 grader, visserligen tidigt vid sex-snåret men ändå.
Och det hade betydelse för mig eftersom jag skulle ta mig till ett ställe några kilometer bort för att bli upphämtad. Det var verkligen kallt när jag började gå men ganska så snart hade jag soluppgången i ansiktet och överraskades av att solstrålarna värmde fastän dom precis lyckats ta sig upp ovanför horisonten. Jag gick i dryga halvtimmen och upptäckte när jag kom fram att min andedräkt hade gjort vacker rimfrost på sjalen jag hade runt halsen.
Och här kommer det första röda och vita ... mina kinder och nästipp gick i tomterött i kontrast till allt det frusna vita runtom kring mig.
Jag fick stå och vänta en stund innan dom andra dök upp, ståendes vänd mot solen som tinade upp mitt ansikte igen.
Trots kylan är jag säker på att det var en hackspett jag hörde på avstånd och en ringduva som kurrade om och om igen.
Här kommer det andra röda och vita den här helgen.... jag har varit på F&S, den rödvita föreningens riksstämma som i år genomfördes i Kalmar. Eftersom det var så nära kunde Vi ge oss iväg hela styrelsen vilket visade sig vara riktigt användbart eftersom det blev både voteringar och ajourneringar eftersom Rikstyrelsen och Vi lokalföreningar inte all hade samsyn. Intressant att se hur det här med föreningsdemokratin fungerar i praktiken. Jag har ingen tidigare erfarenhet alls av det så det blev verkligen en lärorik dag. Fantastiskt också att se alla dessa föreningsmänniskor från hela landet.
Friskis har nu över 500 000 medlemmar i Sverige, Norge, Frankrike, och några länder till som jag inte kommer ihåg. Cirka 280 personer från styrelserna var på plats i Kalmar.



Att detta ursvenska fenomen är så stort... och roligt! 
Efter en dag med stillasittande gick Vi en rejäl promenad innan det var dags att fixa sig till kvällens middag.
Och då kommer det tredje röda och vita!
Jag hade ombyte med mig inför kvällens partajande .... vit nyinköpt blus (...som jag föll pladask för i veckan som gick). Till det röd-oranga långbrallor.
Inte helt oväntat dyker det fjärde röda och vita upp i direkt anslutning till detta ... ett glas vitt vin som välkomstdrink till middagen ... och rött vin till den jättegoda middagen!
Vi var ju så många personer som skulle utfodras så allt utspritt över en ganska lång tidsrymd är bäst att förtydliga. Till efterrätten som bestod av pannacotta (.... tror jag att det var) med jordgubbar och mörk choklad fick Vi ytterligare ett glas rött vin. Glaset var naturligtvis på fot men det som ställde till finalen på kvällens tema rödvitt var att under den vita bordsduken låg något mjukt filtaktigt vilket medförde att glaset inte stod riktigt stadigt ... och då förstår Ni fortsättningen!
Jajamen, mitt orörda glas med rött vackert vin ramlade omkull ... mot mig ...och blötte ner hela mig, från bröstet till magen och stora delar av mitt knä med rött vin som strax började skifta mot blålila!
Det var mitt i underhållningen så jag satt kvar en stund, det var ju liksom inte så mycket att göra åt det. Men lite senare bytte jag om till den rödrutiga blusen jag haft under dagen för att slippa det kalla våta. Och det funkade alldeles förträffligt att dansa i den munderingen också.
Vid samma bord som jag satt en i mitt tycke äldre man från en F&S-förening uppåt landet som jag uppfattade var berusad redan när Vi satte oss till middagen.
Vi pratade lite under middagen men eftersom han var i det skicket han var och absolut ville prata om vad han tyckte om invandrare i hans hemstad drog jag mig bort från samtalet, det brukar inte vara någon bra kombination.
Den här mannen såg ju naturligtvis att jag hällde allt vin över mig.
Han sökte upp mig när Vi  var på väg hemåt och höll på att klä på oss ytterkläderna och då hade han lyckats bli ganska så rejält på lyset.
Begriper inte riktigt hur han fick ihop det, men han kom fram till mig och tog tag i min överarm, tittade mig djupt i ögonen och sa, jag tänkte Vi skulle hunnit dansa Du och jag ... Du gillar ju att bada i vin och jag är naturist förstår Du ... jag tror Vi hade dansat jättebra ihop!
Hmmm ... Är det något jag inte förstår alls tro? :)  
  

Väl hemma någon timme senare stod jag och tittade på mina vinpreparerade kläder och kom efter en stund fram till att det hur som helst kunde vara värt ett försök att få bort fläckarna ... men rödvinsfläckar  är inte lätta.
Gned in både blusen och brallorna med koncentrerat flytande tvättmedel. Körde igång tvättmaskinen direkt i morse och har lyckats med att få blusen i skick som ny, däremot är brallorna fortfarande fläckiga ... men man kan inte få allt här i världen!
Ny vecka och nya snöoväder på ingång!

Min rödvita helg är slut
 ... den gröna kommer allt närmre, våren har aldrig tidigare varit så nära som nu!    

1 kommentar:

  1. Usch vad jobbigt med kläderna!! Se ifall det går att rädda dem ytterligare!
    Men vilken lustig man... varför sa han så för?? knas hahah!
    Kram

    SvaraRadera