söndag 19 maj 2013

Hänryckning och sniglar....

Så har pingsthelgen smugit sig förbi!
Jag som ibland inbillar mig att jag är flexibel blir mellan varven bevisad om att det är precis tvärtom ... som till exempel det här med pingsthelgen.
Kommer på mig själv med att fortfarande känna mig lite småsur över att jag har blivit snuvad på den här fantastiska hänryckta helgen som numera saknar annandag .... den märks liksom inte av längre, den spelar liksom ingen roll längre. Har mer blivit som Nobeldagen, EU-dagen eller varför inte Våffeldagen ... den står i almanackan men fyller inte längre något syfte.
Säkert en tendens att det mer och mer blir så med våra i grunden kristna helger, dom blir bara extra lediga dagar!




Fascineras ändå av ordet hänryckt ... slog upp det och det betyder "mystiskt tillstånd som kan kallas extas eller trans"!
Inte illa... var det det jag drabbades av igår när det plötsligt var 26 grader varmt med strålande solsken och jag cyklade tur och retur till torget i ärmlös sommarklänning och barbent.
Känslan av fantastisk overklighet var slående med allt det myckna varma på en gång.
Och faktiskt fanns det en liten gnutta hänrycknings-känsla kvar idag också när jag vaknade av åska, regn och en massa underbara dofter som välde in genom sovrumsfönstret.
Det var bara det att dom tog sig helt andra uttryck  ...å det grövsta!


Fick för mig att gå ut på mördarsnigel-jakt fram på förmiddagen i småregnet.
Hittade två mördarsniglar och en 8-10 larver och sen ... säkert 150 snäckor!
Småsniglar precis överallt och det var då .. precis där som mitt svarta jag dök upp ... fastän jag i efterhand är övertygad om att det var pingsthelgen och allt hänryckande som ställde till det!
Mitt vanligtvis fredliga sinne förbyttes till en sniglarnas lie-man ... eller mera lie-kvinna .... med bara ett stort utropstecken i mitt hänryckta sinne!
Dom ska dö dom små kryllande sakerna!
Och så blev det ... med hjälp av gammal glass-plastlåda, hett vatten och stora mängder diskmedel och rödsprit tog jag mängder av små sniglar i sina randiga snäckor av daga!
 Halva glasslådan är faktiskt full där den fortfarande nu ikväll står kvar med sitt läskiga innehåll vid källartrappan.

Ja, kära nån, det finns kanske en annan baktanke än den officiella med att pingsthelgen blivit förkortad.
Det har nog med hänryckningen att göra... vad skulle inte 56-åriga, vanligtvis fredliga kvinnor ta sig för på annandagen om dom fick chansen?
Vill någon veta ? :)
Nä, iväg till jobbet... lugnast så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar