söndag 8 januari 2012

Något annat på gång....

Söndagkväll och som vanligt ambition att hamna vågrätt i skaplig tid! Har ju en hel hög med böcker som drar (varav några från biblioteket med begränsad lånetid) men också för att bevara  min piggelin-utvilade känsla som jag lyckats skaffa mig! Tre härliga lediga dagar har gjort susen så nu känns det riktigt skönt att det kommer helt vanliga jobbarveckor ett tag framöver.

Under vattenmassorna finns en badbrygga en bit in i bilden
Fredagen bjöd på önskeväder med sol som vräkte ner och temperatur på bara någon plusgrad.
Jag hade massor med praktiskt jag tänkt få undan så när jag vandrade iväg på förmiddagen var min ambition att gå en "lagom lång" runda bara för  att få vara med och titta på allt maffigt högvatten som väller in efter Emil-stormen.




Men det var helt omöjligt att vända tillbaka hem. Så utan att jag egentligen vet hur det gick till blev det dryga 2 timmars traskande med solsken i blick och en fin bukett med al-kvistar i näven för att manifestera vårkänslorna som dök upp som ett brev på posten! Underbara tid som väntar ... jag blir  lycklig och kommer på mig själv med att gå och le av bara tanken! :)

 Lördagen bjöd på väder som var exakt så mycket tvärtom det bara kan bli så fixandet här hemma gick på högvarv. Ännu mer OK blev det också när yngsta godingen bekräftat via FB att hon levde och hade det bra i Paris med sina kompisar vilket jag egentligen inte hade haft anledning att inte tro, men på mammors vis kan jag ju alltid oroa mig ändå . Jag packade ner julen och gjorde vårfint med al-kvistarna på köksbordet.





Senare på kvällen kom en kompis och hade med sig en härlig tulpanbukett, så våren har helt plötsligt bara brett ut sig här inomhus trots protesterna från vädret ute. Idag har varit den där dagen när jag upptäckt att jag är helt utvilad och klartänkt och nog faktiskt tänker få till lite underverk med både det ena och det andra!






Nu är det fullmåne också, dagar som alltid är (och har varit) bra dagar för mig!
Människor omkring mig har under åren velat bortförklara det med att det lätt blir självuppfyllande profetia, fullmånen är ju liksom regelbundet återkommande och verkligen förutsägbar!
Men dagarna med fullmåne är speciella och jag märker dom på ett speciellt sätt. Inget kan rubba mitt lugn och skulle jag måla ett självporträtt av hur jag ser ut just då så vet jag absolut att det handlar om att stå stadigt barfota med fötterna  en rejäl bit ner i myllan, lugnt och insiktsfullt betraktande världen omkring med klokskap och lånad kunskap från Kay Polack att det inte handlar om hat och kärlek utan bara om rädsla och kärlek! Ska nog blogga ett speciellt inlägg om det här med månen....

Nu ikväll har jag varit på bio och sett den underbara filmen "Simon och ekarna". Äger boken och tycker den är jättebra så det är alltid dubbelbottnat att se en filmatisering då. Men filmen är lika bra... faktiskt nästan lite bättre. Så jättefina skildringar av dom olika personerna och om alla otäcka vibbar som måste har funnits i luften under andra världskriget även om Sverige inte deltog aktivt.
Mot sängen... godnatt... nu sätter jag punkt!  :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar