tisdag 3 januari 2012

Pusselbitar

Jag håller på att lägga pussel!
Det hör liksom till jul och nyårshelgen här hemma hos mig! Fast det är skillnad i år av flera skäl. Först så är det ju inga lediga dagar att hålla på att pussla på, eller snarare inga sena kvällar och nätter med utrymme att sova lite längre dagen därpå! Sen är ju mina godingar inte hemma och hjälper mig, till största del beroende på att jag började först på nyårsafton, i vanliga fall brukar Vi börja på Annandagen har jag för mig.
Under flera år har jag köpt ett nytt pussel till jul, och på senare år av samma sort.

Det är en holländare som heter Jan van Haasteren som  tecknar dom. Dom är fyllda av tecknade gubbar och gummor där alla är uppfyllda av en viss situation beläget på till exempel en flygplats, en häst eller cykeltävling eller som i år bara ett villakvarter. Hela tiden upptäcker man något nytt som sker på bilden vart efter som man lägger bitarna. Någon har bara en strumpa, helt omotiverat finns en hand som sticker fram någonstans, eller ett par ögon som kikar ut ur en balja. Han har också ett speciellt signum som har blivit sport att leta reda på när man köper ett nytt. Någonstans sticker en hajfena fram, ett sågblad och en liten snäcka/snigel! Pusslen finns med 1000 eller 1500 bitar, i år blev det ett med 1000 bitar vilket är helt OK eftersom jag är själv om att lägga det.


Ett år hade Vi ett på gång med 1500 bitar. Under en natt  blev det i stort sett färdig-lagt medan jag sov. Godingarna hade kompisar hemma och tillsammans fick dom till det jättesnabbt! Har kommit till insikt om att jag själv är lite petig med hur man börjar ett pussel, och jag och mina godingar är inte överens om hur upplägget ska gå till.




Jag vill att man börjar med att lägga ut alla bitar med framsidan upp  och samtidigt sorterar ut alla kantbitar som man sedan börjar att lägga. Oftast får jag min vilja fram.... eller så är det bara jag som står ut med dessa tråkiga förberedelserna!

Första året jag köpte den här sortens pussel var det år Tsunamin drog in över Thailand!
Den pussel-bilden föreställde en badstrand med en jättevåg som är på väg in bland alla surfare och badgäster! Kommer ihåg att det blev väl magstarkt att sitta där och låta den här bilden växa fram med en bit i taget samtidigt som omfattningen av tsunamin sakta vältrades ut genom radion från Annandag Jul och dagarna därefter!
Ett annat år, kanske förra året, var det ett program om Pigge....någonting, mannen från Gotland som bloggade om hur han letade rätt på sin hustru och sina två söner som alla tre dog i Tsunamin.
Programmet sändes under jul och nyårshelgen.... när jag satt och pusslade om än med ett  annat pussel.
Så Tsunamin finns med ur flera aspekter under den här stora helgen mitt i vintern.

Det är ett roligt pyssel med pussel, se hur bitarna passar in och bildar en helhet!
Så tydligt att det handlar om att "målet är ingenting, vägen är allt"!
Har inga problem med att ta sönder det och lägga in det i lådan direkt efter sista biten är på plats.

Det är som livet... vore det inte lite pyssel med pusslet så är det inget kul!
När allt i livet är färdiglagt och förutsägbart då hamnar även Vi i en låda... eller? 

Men snälla... var kom den  makabra djupsinnigheten ifrån så här på tisdagkvällen !
Skyller på att det är vibbarna från stormen Emil som drar in över land och hav!  :)

Tycker att även den som kom på pussel kan få ett litet nobelpris... kanske ett fredspris!
Tror inte att den som håller på att pussla har tid att starta krig!



1 kommentar:

  1. Aww du är så klok och bra med ord! Stor kram , synd jag inte fick va med o lägga pussel i år, det är så mysigt

    SvaraRadera