måndag 11 juni 2012

FotbollsEM... eller rymmer ut i trädgården!

Vilken folkfest det är det här med fotbollsEM!
Vad det engagerar många människor , det vill säga dom som är intresserade.
Därmed har jag talat om att jag inte tillhör den gruppen!
Men jag har hört många i min omgivning på jobbet prata om Sveriges första match ikväll,
längta efter den och spekulera i hur det kommer att gå.
Någon på jobbet började prata om fotbollsVM som ska braka loss i Brasilien... 2014 tror jag det var. Det kanske kan vara något att se, även för mig, just för att det är Brasilien!
Nej jag rymmer ut i trädgården istället.
Det har varit en fin varm dag idag, visserligen med en kylig underton, men ändå.
Jag kan ha balkongdörren öppen här bredvid där jag sitter och skriver utan att det känns kallt.
Det är den 11 juni idag och studentavslutningarna pågår som bäst i stan under veckan.
I år känner jag ingen som jag kan vara med att fira, över huvudtaget har ingen i min närhet någon skolavslutning i år.
Jo, förresten, C, ett av mina syskonbarn är färdig miljövårdsinspektör, men det firar han inte på det sättet att det berör mig som moster.
Ska nog skicka honom ett kort som Grattis till åren i Umeå..... eller var det Luleå.... som han nu klarat av.
Skolavslutningar hör verkligen till området "var sak har sin tid"!
Alla år mina godingar gick i skolan på olika stadier, så viktiga dagar det var när skolan slutade eller började.
Nu är det dock paus... verkligen!
Bägge kommer troligtvis att börja plugga i höst.
Därmed finns det hopp om att få äta jordgubbstårta igen.... enligt tradition ... i början på juni!
Något helt annat...
Det här med naturen är helt otroligt!
Vad mycket det finns att titta på.
Utanför min entre, vid yttertrappan på fasaden, satt en liten märklig fläck.
Såg ut som ett stänk av lera och mossa på håll.
Jag lade märke till fläcken för att den garanterat inte suttit där innan och jag kunde inte förstå vad det kunde vara som stänkt så långt upp på väggen.




Tittade närmre, petade på det och vips så började fläcken myllra av massor av små minispindlar! Gulgröna, små pluttiga, fyllda med energi och spring i benen!
Efter en stund klumpade dom i hop sig igen.
Givet att jag inte kunde låta bli att hämta kameran, pilla lite igen och ta kort på uppvisningen som ägde rum.











Upptäckte att MammaSpindel... eller kanske var det PappaSpindel satt en bit längre bort och kollade.
Vilken bra underhållning... bra mycket bättre än fotboll i mina ögon! :)








En annan grej jag pillat med i kväll är det som åter hänt i mitt gamla Viktoria-plommonträd som troligtvis håller på att "gå hädan"!
På bara några dygn har en allt större Svavelskivling vältrat sig ut ur en hålighet en bit upp i trädet. Det var likadant förrförra sommaren.
Då hittade jag en huskur på nätet som jag testade och svampen försvann.
Förra sommaren syntes inte någon svamp till, men nu var det alltså dags.
Denna gula vackra utväxt som bara växer och växer och som är ett symtom på att trädet är gammalt och på upphällningen.
Alla grenar lever så jag prövar nu samma huskur igen.



Först skära bort så mycket av svampen som möjligt.















Sen karva lite till för att avslutningsvis runda av med att spruta på en blandning av Atamon och Bikarbonat upplöst i vatten!
Jag får hålla på med det lite då och då i sommar men det gör jag gärna, bara jag får ha plommonträdet kvar.
I år är det fullt av kart, länge sedan sist det var så mycket plommon på gång.











Måndagkväll, första arbetsdagen den här veckan är snart slut.
En bra dag fylld av möten och samtal med människor.
Både med människor "som utgör mitt uppdrag" men också stunder med dom jag gärna möter av andra skäl.
Har gjort det jag kan och förmår ... så det får vara bra så.

Annat som jag berörts av idag...
Följer Paulo Coelho på Twitter, denna intressanta man.
Han har ju skrivit en massa böcker som många läst, till exempel Alkemisten.
Jag är inte så förtjust i den utan är mer tagen av " Vid floden Piedra satte jag mig ner och grät" och "Brida". 
Han twittrar en massa klokheter på både spanska (...  tror jag det måste vara) som jag inte begriper och på engelska som jag lättare får till.

Idag skrev han det här.....
Lord, bless our week and give us courage. 
The challenge will not wait. 
Life does not look back. 

Tycker jag är jättebra infallsvinkel på den här veckan, oupptäckt, som en fint inslagen present!
Kramar! :)     

3 kommentarer:

  1. Åh detta är i min åsikt ett av dina bästa inlägg! så spännande (o lite läskigt) med spindlarna...! o svampen, o kuren! måtte det funka, jag älskar det där gamla plommonträdet.. o en viss katt gillar ju o klättra i det! o paulo coelho är så bra.. inte läst piedra boken, men brida tyckte jag om! kanske kan låna den utav dig?
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken väntar på Dig... och katten och jag förstås!
      Tack stumpan! :)

      Radera
  2. Vad gör man inte för en bra bild? Kul. :)
    Jag brukar vara en riktig spindelmagnet men lyckas aldrig locka till mig en hona. Vi får se vad min svarta kompis som rantar runt här i vardagsrummet kan vara för nåt.

    SvaraRadera