onsdag 6 juni 2012

Hissat flaggan och orm!

Sveriges nationaldag idag!
Extra ledig härlig dag som förblev kylig trots att solen är framme. Känner verkligen att jag saknar förmåga att fira den här dagen eller rättare sagt, jag har ingen som helst tradition att falla tillbaka på.
Började den ändå i morse med att gå ut och hissa flaggan.
Jag tycker det är roligt det här med flaggning trots att jag väljer vilka dagar den ska upp. Kungahusets födelsedagar och liknande intresserar mig inte, däremot finns det andra officiella flaggdagar som är roliga att haka på. Nyårsdagen är en sådan. Det är verkligen något att fira att det blivit ett nytt år, så löftesrikt ... och stort att bli bjuden på ... helt ograverat och orört! Första maj är en annan sådan dag.
Inte egentligen för att fira just första maj, mer för att det ofta är en fin vårdag då jag varit ute och fixat i trädgården, provsmakat på försommaren och många gånger sitter ute och fikar. Sen är det midsommardagen... den är stor! Är jag hemma så är det verkligen pricken över i och så somrigt och festligt att flagga den dagen. Vad kommer sedan då... nja, nobeldagen i november hoppar jag över men juldagen är obligatorisk, högtidligt och mycket "helg" blir det med flaggan i topp dom få timmar det är ljust. Andra dagar som det känns fint att flagga på är födelsedagar för dom som jag är med och firar! Som 17 januari... 19 augusti .. speciella datum... då tjejerna firar födelsedagar.

Vimpel är roligt också!
Brukar åka i topp första gången för säsongen när jag tagit ner flaggan den 1 maj och sedan får den vara kvar tills någon gång i oktober.
Man har ju som sagt var inte roligare än man gör sig!
Skickar liten tanke till Rune, en farbror som bodde på ett ålderdomshem jag jobbade på. Han hade varit militär och tyckte det var väldigt viktigt att man skötte flaggning på ett speciellt sätt. Som föreståndare var jag den som oftast hissade flaggan, och det  gjorde Vi ofta med tanke på alla jämna födelsedagar, dödsdagar och begravningsdagar förutom alla vanliga officiella. Rune var alltid kritisk mot att jag lät flaggan ta i marken när jag skulle ha upp den eller hala den. Det kommenterade han alltid när jag kom in i tamburen igen där han stod och kollade på mig.


Men så klappade han mig överseende på armen och log sitt snusiga leende, lite överseende, för Vi gillade varandra ganska bra ändå, Rune och jag.
Jag ger mig den på att Du sitter i Din himmel, Rune, och kollar in mig nu när jag snart ska ta ner den från min egen flaggstång. Ska banne mig droppa den lite i marken för att höra om det mullrar till någonstans där uppifrån! :)

Jag har tidigare bloggat om dom bruna ormarna som finns vid slutet av skogsslingan jag springer. Då, när jag bloggade om dom tidigare hade jag inte sett till dom ännu för säsongen.
Idag låg han där i solen! Brun, lång .....  förskräckligt lång verkligen ... men ändå lite vacker! Fotograferade och lyckades zooma in huvudet för att verkligen utesluta att det inte finns några gula fläckar vilket det inte gjorde, men inget zick-zack-band heller.







Undrar så vad det är för sort ... huggis eller snok?
Jag tycker dom är lika läskiga så egentligen spelar det ingen roll, bara kul att veta.

Har lagt upp bilder på Facebook... kommer säkert att få hjälp av någon som kan.
Eller kanske någon som läser min blogg ... skriv gärna!   

Strax är det dags att fortsätta på arbetsveckan som blir en verklig kortis-vecka!
Så bra ... för det är härligt med lediga dagar!
Lev väl! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar