söndag 24 juni 2012

Midsommar och mammande...

Första gången någonsin jag bloggar en förmiddag!
Brukar vanligtvis vara kvällssysselsättning för mig, men nu kan jag absolut inte hålla mig!
Fridfull och jätteledig söndagmorgon i en fåtölj i det rum som kallas springrummet här hemma hos mig.
Är ursprungligen en inbyggd balkong som blev förlängning på vardagsrummet en sommar för längesedan och det var under byggtiden det döptes.
Äldsta godingen var bara några år, den yngsta låg i magen och rummet stod helt tomt, utan möbler.
Ytan är cirka 25 m2 vilket var en oändligt stor lokal för en 2-åring med spring i benen att kuta runt i, så "ping-jummet" hette det väl egentligen... ursprungligen!
Här sitter jag nu hur som helst, med tömd kaffekopp, P1 på radion och balkongdörren öppen.
Det är mulet och lite svalt ute så jag sitter kvar i min fåtölj en stund denna morgon.
Det här med mamma och barn...
Bägge godingarna är hemma och har nog inte tänkt på att stiga upp än på bra länge. och det är om detta med "godingar hemma" jag bland annat vill blogga.
Det hemtama som infinner sig när dom är hemma, när jag ser spåren efter dom på diskbänken och i huset, när jag får anledning att vara mamma igen!
Med automatik, utan att jag reflekterar ett dugg över det kommer jag på mig själv med att tänka på typiska mamma-saker så fort dom är hemma,  handla, allt Vi skulle kunna äta, vill dom ha något att äta nu tro, och hur dom kommer och går.
Och att jag förändrar mitt eget sätt att vara... omedelbart.
Jag gör mig disponibel ... tillgänglig och utgår helt från vad tjejerna gör eller ska göra.
Ska Vi sitta och prata ... gå en sväng, behövs jag på något sätt.



Det klart att ränderna inte har gått ur, det förstår jag ju med huvudet men fascineras av att hur jag rör mig mellan mina olika roller i livet, där mammarollen är så huggen i sten och självklar!

Lite om midsommaren också ... denna fina helg... så mycket sommarkänsla helt oberoende av väder och vind.
Nej, jag har inte inte ätit sill!
Godingarna är vegetarianer och jag själv är inte någon större sill-njutare, så besöket Vi hade på midsommarafton får därför ordna med egen sill.
Men färskpotatis i mängd, marinerade quornbitar, bönsallad med olika löksorter, extra-pimpad omelett, en bamsig matig sallad och turkisk yoghurt.
Och sen jordgubbstårta ... naturligtvis, så rackargott!
Ingen midsommarstång i år men väl massor av blommor... ängsblommor!
I min jättebukett på matbordet finns alla sorter jag kom över längs med vägkanterna i lördags och  prästkragar, men ingen blåklint.
För jag är faktiskt inte så förtjust i blåklint ...i  buketten på midsommar.
Ingen aning om varför. Kanske var det inte lika vanligt i Uppland där jag har mina rötter, eller  så är dom bara för blåa... blåklintsblåa, en färg som sticker ut!


Jag somnade inte heller med sju sorters blomster under kudden på kvällen, fastän jag tänkte på det. Tror inte det inverkar på mitt liv som singel nämnvärt ... handlar mer om att det blir skräpigt i sängen!
Och drömmer gör jag så ofta ändå, även om mannen som finns i periferin och berör.
I veckan drömde jag att han stod framför mig, allvarlig, helt tyst under tiden han med allvarlig ögonkontakt knäppte upp knapparna i sin skjorta och visade mig att han hade ett tjockt hudfärgat, nästan osynligt, bulligt vadderat skydd i textil runt hela sin överkropp ... som skydd!
Jag och alla mina drömmar... som ger vägledning... och underhållning.


Avslutar med lite mer om sju sorters blomster under huvudkudden. 
Har tidigare bloggat om min gräsmatta ,
som består av en massa andra växter
 ... och en mindre andel gräs!
Tänkte därför att jag nog borde kunna få ihop sju sorters olika blommor från min gräsmatta.... och det var som jag anade inga problem alls.
Här är min fina bukett!

Ska köpa mer jordgubbar idag.... till min godingar naturligtvis och till mig själv.
Njut av sommaren, det gör jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar