måndag 13 augusti 2012

Gäster i bordet ... inte vid!

Måndag... den sista på sommarsemestern i år.
Åter en härlig augustidag med långa, långa skuggor, massor av dagg i morse och stora moln som har uppvisning på himlen.
Som för att visa solen att det är en annan tid på ingång.
Ja, livet är gott!
Den här veckan har jag inskolningsvecka för egen del... till vanliga livet och tillvaron.

Den vackra pampiga....
Under veckan flyttar yngsta godingen till mellan-Sverige och till en folkhögskola med musikinriktning. Vi ska köra upp i veckan med hennes grejor och just nu pågår packning ... till min stora glädje. Det är inte rätt eller fel... jag vet, men det är olika det här med hur tidigt man förbereder. Jag hör själv till sorten som oftast är ute i god tid ... ibland kanske väl god tid.... medan den yngsta godingen hör till en annan sort som (... med mina mått mätt) är ute i senaste laget.
Har därför på mammors sätt börjat inbilla mig att hon kommer att vara ute i sista minuten ... det vill säga natten innan.
Men jag har fel... här packas det nu  och plötsligt står det banankartonger i hallen. Hon har en del att packa... alla instrument... mindre... och större.
Kontrabasen som gör att valet av hyrbil måste ske med omsorg!

Hmmm ... det är väldigt vad det blir påtagligt att även hon kommer att tillbringa sin tid 60 mil från mig!  Åter igen  påminns jag om att det inte bara är barnen som har en navelsträng som det ska karvas på för att ta sig från mamma... det är ... som Ni nog anar ... en till ... precis här där jag sitter... som karvar med slö mora-kniv... och med blandat resultat!

Annat under veckan är den äldsta godingens 23-årsdag! Hon är hemma några dagar och hälsar på så det ska firas... rejält!
I slutet av veckan är det KickOff för terminsstarten på F&S. Jag är med i styrelsen så jag vet att det kommer att bli extra i år. Just nu är det ett 80-tal funktionärer och ledare anmälda... så det blir en rolig start  och härlig fest... säkert!
Jag har ju varit ledig länge nu och är fullständigt avkopplad från det vanliga som sker runtomkring som många gånger distraherar uppmärksamheten för detaljer och det finstilta.
Grön last....

Nu i eftermiddag när jag satt ute såg jag något roligt.
En geting... inte den vanliga sorten, mera brun på kroppen och nästan lite luden, kom surrande.
Flera gånger såg jag att den satte sig på kanten på mitt bord, det vill säga kabeltrumman jag har som trädgårdsbord. Så ser jag att den försvinner in i ett litet hål på bordet, för att strax komma ut igen. Flyger iväg för att strax återvända tillbaka efter en stund, denna gången lastad med en fint hoprullad grön bladbit, buren under kroppen. Den försvinner in i hålet med blad och allt. Det här upprepas många gånger så jag förstår att bostadsbyggande pågår ... en grön bladbyggnad  .... inuti mitt trädgårdsbord!




Så geometriskt... runt ...så perfekt form
Kanske inget bra i längden ... det blir ju förstört.
Och ingen höjdare med getingar... eller vad det nu var för sort... när man ska sitta där och fika.
Men just nu får han bygga vidare. Jag känner mig faktiskt lite utvald som hamnade mitt i denna storslagna underhållning. Det är sånt jag .... och säkert alla Ni andra också.... lägger märke till just för att  alla sinnen blir utvilade under semestern och både den stora och den lilla världen får ta plats.


Ska ta mig an den stora världen nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar