fredag 17 augusti 2012

Pussy-Riot-domen, KickOff på F&S och att vara nöjd!

En till som iakttager allt som sker ...
Så självklart det är för mig med yttrandefrihet och att vara trygg i att jag kan tycka i stort sett vad jag vill om saker och ting i tillvaron! Gränsen går ju egentligen bara vid att inte kränka eller göra någon illa. Och så märkligt och orealistiskt det blir ... vilken kontrast, när ännu en gång andra i världen straffats för att dom ... just gjort det jag kan göra utan att någon lyfter ett ögonbryn... uttryckt min åsikt. Åter igen har makthavare visat sin bräckliga självkänsla genom att låta den egna rädslan ta över, använda maktspråk och frihetsberöva. Nu är dom dömda de tre tjejerna i Ryssland. Nu är dom dömda till fängelsestraff i flera år.... men omvärlden protesterar... så bra... så himla bra! Emellanåt går jag på bilden av att makthavarna i Ryssland  strävar efter demokrati... landet verkar ju vara under förändring och utveckling ... med tydligen inte ... ljusår kvar!
Spännande att följa om världsopinionen kring hur dom hanterar PussyRiot kan åstadkomma någon effekt!

Ja, det stämmer, jag är lite halvförbannad. Men eftersom det inte har någon effekt tänker jag från och med nu också ägna mig åt annat en stund.
Har nyss kommit hem från KickOff på F&S.
Temat inför terminsstarten var föreningens värdegrund utifrån vilka känslor Vi som var där (ledare, värdar, anställda och styrelsen) känner i samband med träning. Vilka är dom positiva känslorna och hur kan Vi göra, hur kan Vi agera, för att föreningens alla medlemmar ska känna detsamma när dom gör någon aktivitet på FriskisHuset .... så att dom sprider det till andra .... så att Vi blir ännu fler? F&SRiks har formulerat tankar kring det här i en jättefin bok .... Vita Boken. Därför var Vi alla vitklädda i kväll, väggarna var klädda med vita lakan, och det fanns till och med vitt godis att äta!
Vi hade lite "bikupor", satt gruppvis och diskuterade om våra känslor och engagemanget är så stort och lättväckt i det här gänget... 70-80 personer trots att det är fredagkväll!
Känslor som uppenbart väcks hos många av oss är glädje... känslan av att ha energi, få energi.
Och det stämmer så med min egen uppfattning... jag är alltid... utan undantag, alltid piggare när jag går ifrån F&S efter ett träningspass än när jag kommer dit.

Nog är väl det här råg... 
Och då är jag helt plötsligt inne på min påtagliga känsla av att känna mig nöjd, ikväll och faktiskt över huvudtaget! Allt från att dagen har varit helt fantastiskt skön  med lagom blandning fixande och bara vara.
Nöjd över att ha pratat en stund med min granne som begravde sin make igår och är så trött och ledsen.
Nöjd över att jag har haft 4 fina veckor av semester, att mitt fina goa jobb väntar på mig på måndag och
nöjd över att just jag blev född i ett land där det är helt OK att berätta vad man tycker och tänker.
Nöjd över att jag har sammanhang och saker jag längtar efter och som jag borde, om jag ligger i lite, kunna förverkliga i vilket fall några av dom... äh, vad fasen... alla måste ju vara ambitionen förstås!
En påtaglig sak just nu är att jag är hungrig, trots den maffiga buffe´n på F&S tidigare ikväll.
En macka kommer att sitta fint om en stund. ... sen sängen!
Den här bilden bredvid är från Ekerö i onsdags och får symbolisera allt som ger energi och är värt att längta  efter.
Vi passerade flera stora sädesfält och jag ville så gärna stanna och fotografera.
När det väl blev av var det ett djupt och brett dike att ta sig över för att komma nära så jag fick använda zoomen och ta bilder så gott det gick.
Det fanns ett stort fält med vete strax innan... så vackert det är med fält som odlas!
Kanske en kvarleva i någon av mina gener från alla "bonde"-släktingarna som påminner mig om att det är tryggt med gula sädesfält fullt med mogna ax att skörda! 
Nä, jag skulle ju fixa mig en macka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar