onsdag 22 augusti 2012

Himmel och rönnbär!

Ikväll är det absolut vila som gäller... tredje arbetsdagen avklarad och trött i huvudet efter en intensiv arbetsdag. Egentligen en bra kväll för skogen och joggingskorna men... nej, jag tar ledigt, helt ledigt istället. Sitter inomhus med balkongdörren stängd efter att jag fått för mig att det nog bara var 13-14 grader ute vilket istället visade sig vara 18,3 vid närmare koll.
Skyller min frusenhet på att jag är trött... och lite lat, men det är verkligen en annorlunda känsla att sitta inomhus.
Det är annorlunda överhuvudtaget det här med att tvingas vara inomhus igen på grund av att jag jobbar. Idag såg jag till att komma ut en rejäl sväng på lunchen för att skaffa mig i vilket fall en liten dos frisk luft, dagsljus och utevistelse.
Sån kontrast mot mina semesterveckor då jag säkert varit utomhus fler timmar per dygn jämfört med  dom jag varit inomhus.
Så här är det hur som helst när det går mot slutet av augusti .... underbara månad!
Som ett fint veckat tyg ...

Himlen bjuder på underhållning också minsann. Alla dessa pampiga moln som passerar i snabb fart för att sedan lämna plats åt glasklart solsken en stund.
I helgen såg det så märkligt ut på himlen framåt kvällen innan det skymde.
Från att ha varit en vanlig sommarhimmel med lite tussar här och där fylldes hela himlen på en kort stund av ett heltäckande molntäcke som var alldeles småveckat i ett ganska geometriskt mönster.
Så vackert .... och konstigt!








Som om någon tog en bit himmel med sked....
På en del av himlen bildades det ett eget mönster, lite som om någon tog bort en stor bit "veckat mönster" med en matsked, och lät det fyllas igen med en annan typ av moln.
Såg jättemärkligt ut, och låg kvar en lång stund, säkert bortåt en timme.









...åter vanliga sommartussar på himlen!
Innan solen gick helt ner ytterligare någon timme senare var himlen åter en vanlig "moln-tussig" sommarhimmel.
Det hade varit jättevarmt dygnet innan och höll på att slå om till lite svalare väder och säkerligen orsakat av något som John Pohlman på SMHI i Norrköping kunnat berätta en massa om.


Annars tycker jag det ligger lite nystart i luften! Nya schemat på F&S är klart och det är alltid kul att pröva lite nya träningspass. På försommaren satte jag ett mål kopplat till hur lång tid jag tar på mig för att springa en viss sträcka i skogen som jag inte har nått ännu. Men tänker mig att jag har hela september på mig innan det ska vara avklarat så än är det inte helt uteslutet.




Ska ju leva singel-liv helt och hållet från och med kommande helg vilket innebär ett annat sätt att äta, leva och ta tillvara min tid... spännande och annorlunda!
Har förstås inte tagit in riktigt ännu att bägge tjejerna från och med nu bor på annat håll bägge två och vad det innebär. Yngsta godingen ( hon som flyttade i helgen) har inte hörts av mer än några korta sms, varav ett bestod av en undran om hon var vaccinerad mot TBE.
Mälardalen där hon vistas är ju ett av dom områden i Sverige som har högre förekomst av fästingburen hjärninflammation.... inte lugnande för modern att höra.
Men ska be om alla detaljerna kring hennes fråga när jag pratar med henne nästa gång.

Förutom känslan av nystart blev det ett hastigt avslut för mina gröna sköna tyg-dojjor idag som jag tillbringat stor del av sommaren i. Billiga "icke-fot-vänliga" tygskor i klargrönt tyg med vit snörning och tunn platt.... jätteplatt plastunderdel.
På förmiddagen idag var jag ute och körde i spöregn på väg till ett möte. Jag blev blöt om fötterna rejält och jag var förvånad över att det kändes som att det rullade en mindre tsunamivåg fram och tillbaka i skorna vart eftersom jag gick.
Visserligen var det vattenpölar ordentligt men...
Hur som helst så tog jag av mig dom dyngsura skorna när jag kom åter
till mitt arbetsrum. Då fick jag förklaringen!
Bägge skorna hade brustit i plasten under framfoten och det var helt öppet in till den löstagbara sulan jag hade som inlägg.
Ingen återvändo, utan huvudstupa i soptunnan nu när jag kom hem.
Billiga slit-och-släng-skor, det är precis så man ska göra med dom.
Bara det att den speciella gröna färgen var så perfekt ... saknar dom redan lite!


Annan färg som börjar bli aktuell.
Kring Mälaren växte det massor,
verkligen massor av rönnbär när jag var upp för en vecka sedan.
Träden fullkomligt dignade ... och jag tog kort!

Tänker inte påminna om var Bonde-praktikan säger om mycket rönnbär och kommande vinter.
Klart är dock att det behövs något väldigt mycket mer på fötterna än ett par söndriga gröna tygskor.

Allting har sin ände och korven den har två.... men allting har också sin början ... om och om igen!
Så himla bra och så himla roligt.... nu börjar Vi! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar