söndag 26 augusti 2012

Bonusdag

Så bra det blev idag!
Hade ställt in mig på regn och stanna inomhus och så blir det pangväder och uteliv istället hela dagen.
Så användbart med tanke på att jag ohjälpligt ligger på efterkälken med fixandet i trädgården!
Vet faktiskt inte vad jag ska skylla på eller om jag överhuvudtaget ska skylla på någonting alls. Handlar säkert om det frodiga klimatet i sommar som gjort att det växt så, men också om att jag liksom aldrig fick ett bra grepp på försommaren.
Nu är jag så sugen på att vända upp och ner på mina rabatter och växtytor och göra annorlunda så jag får hålla i mig för att inte dra igång med något jätteprojekt som jag inte tänkt igenom riktigt.
Får se hur hösten blir... jag kanske hinner något litet i någon hörna om det blir en varm höst!
Men alla vattenskott på päronträdet är bortklippta idag... minsann ett underverk i sig!
Jag beskar det hårt för en 4-5 år sedan för att få igång fruktsättningen och konsekvensen av det är ju att det skjuter massor med vattenskott och blir alldeles för tätt. Man kan ju klippa fruktträd i J-A-S månaderna  så det var bara att sätta igång i morse. Efter några timmar var det klart och sedan fortsatte jag med sensommar-röj lite här och där av bara farten. Har gallrat hinkvis med Viktoriaplommon till getingarnas stora glädje. Blir massor av plommon i år på det gamla trädet som det växte svavelskivling på försommaren (bloggade om det tidigare).
Augusti är ju annars den månad som står för mognad.
Lite likt den åldern jag är i nu faktiskt, femtiofem på det femtiosjätte!









Växt länge, levt i sol och i regn, har erfarenhet av hela säsongen och omges av en massa mustiga färger, mörkgrönt, klarrött, ringblomsblandat och solros-gult, men med ett tilltagande accent av .... prickar i brunt och märkliga mönster ... på huden!



Mitt uppe i allt fixande i trädgården idag hittade jag sånt som passerat stadiet moget... och gått vidare till att bli övermogna...  nu måste jag skratta för mig själv eftersom jag fortfarande tänker på symboliken med min egen kropp  ( :D ) .... och faktiskt blivit fallfrukt!












Jag älskar detaljer så naturligtvis börjar jag titta närmare på dom halvruttna päronen, mögliga körsbären, överblommade borstnejlikorna och överblommade kronbladen på Magnolian ( ... som faktiskt blommar en gång till just nu!).








Och då ser jag ... så vackert det är, vilka små .... övermogna konstverk!
In efter kameran ...och här är dom!














Minsann något att se fram emot... att bli en vacker fallfrukt... där just alla konstiga prickar och fläckar, ränder och angrepp blir det vackra!














Till sist.... när jag stod på stegen i päronträdet började det killa nere på vristen. Kunde inte komma åt att klia ordentligt och tur var väl det.
För när jag tittar så har jag fått en kompis, som målmedvetet kryper upp längs mitt ben!

Vad är väl en snigel på ögat mot en snigel på benet... ingenting!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar