torsdag 9 augusti 2012

Mitt i men närmar mig slutet... på semestern alltså!

Torsdagkväll lär det vara, men inte något som betyder något i min tillvaro som den är just nu! Märkligt hur man blir i huvudet så här tre veckor in i semestern.
... lite min "vän från mars" över honom!
Veckodagar, klockslag och ja, faktiskt väderprognosen med saknar betydelse. Jag sover till jag vaknar som kan bli bortåt nio men idag redan vid halvsju! Tar god tid på mig med frukosten... för att sedan äta lite till med tjejerna om dom är hemma. Kollar datorn, kollar twitter, lyssnar på "ring P1", stickar lite, springer i skogen och gör däremellan lite planerad nytta.
Men det mesta vartefter som det faller sig, inte med piska eller måste i ryggen.
Idag har jag hållit på med lite efterarbete efter det jag målat, imorgon ska jag fortsätta.
I mitt hus finns gamla fönster som (... alldeles för ofta) måste målas om.
Eftersom jag är lite kladdig av mig så blir det efterarbete vare sig  jag vill eller inte!
Så jag har tvättat fönster idag, och målat invändigt på badrummen.
Blir så jättefint... så det är verkligen tacksamt! Just för att jag tycker det är träligt att måla fönster kollar jag nog dom lite extra... och njuter när det är hela fina vita ytor!
Det är verkligen augusti nu... härlig underbar augusti... och jag njuter! Igår var första dagen med dom här typiska "långa vindarna" med svalt i botten som är så typiska för augusti!
Idag har det varit ömsom sol ömsom lavendelblå himmel som hotar med åska, allt omgärdat med frisk klar luft.... som gör att ringblommorna blir ännu mer gula och oranga... och jag njuter ... livet är så gott!
Till och med kaktusen blommar ... doftar fantastiskt!
Vet att det kommer en dag framöver när jag plötsligt kommer på mig själv med att längta efter plommonfärgat och lejongult och efter att krypa inomhus.
Jag får alltid ro i augusti och tycker det är harmoniskt och lugnt när det blir höst.
Och den första föraningen är på gång nu. Ändå går jag så avklädd jag kan, är utomhus så ofta jag kan och gläds åt att min nya fjärilsbuske  drar till sig nässelfjärilar.
Har inte fått till den där speciella kvällen ännu men hoppas på att den kommer ....  en varm augustikväll som blir riktigt mörk och så vindstilla så att man kan ha ett stearinljus brinnande utomhus utan att vinden blåser ut lågan.




Syrsorna spelar så att det nästan stör när jag ska sova.
Två stora vackra vårtbitare har förirrat sig in i mitt hus senaste dagarna och försökt att skrämma slag på den yngsta godingen genom att plötsligt bara hoppa ner där hon sitter.
Jag räddade dom med hjälp av en upp och nervänd sil .... så dom fick komma ut igen och spela vidare ... dom är så väldigt vackra!
Ska gå och lägga mig strax, BulleKatten ligger redan här i fåtöljen bredvid och väntar på att jag ska förstå att det är i sängen Vi ska vara.
Ingen av mina godingar är hemma just ikväll än fast dom är i stan bägge två, så jag rår mig själv.
Det är alldeles tyst i huset förutom PutteSköldPaddas akvariepump ... som nog behöver göras ren höra jag.... och BulleKatten som suckar och snarkar till emellanåt.
Som det anstår en lite äldre man med pondus, dock inte rondör numera.
Nej, RoyalCanin lightfoder gör nytta.
Tror absolut att Elisabeth Sander, veterinären som påtalade att min katt .... MIN katt... var rejält överviktig... hade blivit mycket nöjd om hon sett denna vackra slanka uppenbarelse ... med en massa löst skinn runt om. Hon skrämde upp oss rejält med sin berättelse om alla äldre överviktiga katter hon har som patienter som får diabetes ... och fodrar sprutbehandling och blodsockertest precis som oss människor! 
Bara på grund av att fodret Vi ger dom har alldeles för hög energitäthet... hur bra (... läs dyrt) det än är!
Kom nu BulleKatten.... Vi ska sova nu!
   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar