fredag 14 september 2012

Lite PutteSköldPadda-look-alike!

Idag blev det höst, och jag njuter! Jag var förberedd, javisst.... har ju Klart.se som app på telefonen vilket är så nära kristallkula man kan komma.
Redan i morse var det något annorlunda på gång.
Jag  kom upp lite extra tidigt och kom på mig själv med att redan vara sysselsatt med att släppa fram hösten. Skippade kjolen för gamla underbara ingångna jeans, valde bort cykeln och åkte buss istället, i gympadojjor och med dragkedjan i jackan ordentligt uppdragen så jag utan problem kunde gömma  ansiktet i den om det skulle behövas.
Ovädret hade redan dragit in över västkusten läste jag på Twitter och himlen här hemma på Sveriges östra kust bjöd på underhållning som heter duga med alla vackra förbi-vältrande gråblå moln som körde catwalk  av hög klass på himlavalvet.
Hoppade av bussen några hållplatser innan jag egentligen behövde för att få traska längs med vattnet, med kameran i fickan, för att se den mäktiga soluppgången som var på ingång.
Efter en välfylld arbetsdag, nio timmar senare, utan för många inbokade förutbestämda händelser, gick jag upp på stan ett varv.
Valde bort afterwork med andra för att ordna afterwork med mig själv istället.
Hittade en buss som tog mig hem efter att ha ordnat mig en packning bestående av nyinköpta walking-dojjor på rea och en papperspåse med "nygrillade revben av dom bästa" inköpta på Hemköp.








Kommer hem... stänger om mig... och kände mig helt plötsligt så nära besläktad med PutteSköldPadda som bor här hemma hos mig.
Kände hur jag drog mig in i mitt skal för att få njuta .... av att få vara själv, släppa taget, bara vara och ha det gott!
Så här långt, tre timmar senare, är revbenen i stort sett uppätna nersköljda med hjälp av rött MaipoVin.
Ute har ovädret klingat av och det känns nästan lite svalt här inomhus, har ju ingen värme på. Har en massa torr fin ved att fyra på men orkar inte greja med det ikväll. Behöver gå igenom den och ordna lite spent-ved och ha till hands när jag ska tända i Roslagsspisen... kanske något att pilla med i helgen!
Har plockat fram min gula stickade sjal och värmer mig i den så länge.
BulleKatten har redan gjort det han kunnat för att värma mitt knä men på katters vis, utan förvarning, reste han sig och kom på att han skulle gå ut, i blåsten och regnet..... den lille mannen i sin grårandiga kostym. Egensinnig är bara förnamnet!
Äldsta godingen har fått jobb... så glad för hennes skull... det var verkligen hennes tur nu!
Yngsta godingen har det bra på sin "folkis" vid Mälaren och njuter av att ha kommit igång med musicerandet... så roligt att hon trivs....  vet att hon längtat så till en tillvaro med nya människor och nya sammanhang ... omgärdade med musik.
Själv har jag fått erbjudande om andra spännande arbetsuppgifter under kommande halvåret, är så glad ... är så tacksam! En annan roll men i samma sammanhang som innan ... härliga kompetenta och engagerade människor omkring som jag nu får möjlighet att bredda vägen för.
Har jobbat alldeles för många timmar i veckan som gått, många bollar i luften och några kom till i kombination med introduktion i det nya.
Behöver ha tid för mig själv nu ... behöver reflektera över vad jag behöver kolla upp, lyssna av och hämta in.
Och det är där jag är nu, i mitt "PutteSköldPadds-tillstånd"!
Drar in mitt huvud djupt in i skalet,
och stänger ute allt brus runtomkring mig en stund.
Underbara helg... så passande att Du kom just nu..... hade det bara varit onsdag idag hade det inte funkat .... eller det hade det väl gjort ... men med ansträngning!
En kopp the nu ... sen vågrätt läge .... ska ju ta hand om lördagen imorgon.
Nästan alla plommon har blivit avplockade under senaste dagarna. La ut på Facebook att alla var välkomna att hjälpa mig att plocka av dom och äta upp dom ...
var verkligen en jättebra metod att bli av med jättemånga Viktoria-plommon!
Kan ge mig den på att det blir fler blogginlägg i helgen... har så mycket jag vill blogga om!
Avslutningsvis.... glöm inte att eländes elände plötsligt kan bytas ut mot lycka och glädje... utan förvarning ... och mot alla... eller i vilket fall många odds!
Jag tänker på dom frisläppta journalisterna som landade på Arlanda idag efter att ha suttit fängslade så länge! Gläds med dom... det är stort! 
 

1 kommentar: