söndag 16 september 2012

Så fick latmasken komma loss en stund...

Så här dags på söndagkvällen skulle jag egentligen ha suttit här nyduschad, nytränad och med nyuttröttade muskler... men nej, inte ikväll! Jag valde bort skivstångsgympan på den "rödvita föreningen" och släppte loss latmasken istället.
Sommaren kom ju nästan och hälsade på här i kväll så jag hamnade ute på soffan i trädgården med kaffe och en äppelmuffins.
Så får det bli ibland ... låta lättjan bre ut sig på både utsidan och insidan.
Annars lite höstkänsla ... så becksvart ute nu fastän klockan bara är lite över åtta.
Har nytt tjockt ljus på bordet, brunt denna gången, som ger lugn.
Skapade extraunderhållning för kunderna borta i affären när jag var där för några timmar sedan och  handlade. Har ju tagit in blommor jag har haft ute på sommarvistelse i trädgården och läste att man borde sticka ner giftpinnar i jorden i samband med att man tar in dom för att inte få med sig sjukdomsangrepp in. Letade därför rätt på hörna där giftpinnarna fanns i affären, tar en förpackning från hyllan högt upp, jag får sträcka mig ordentligt  ( ... och då är jag 174cm).
Bredvid har dom staplat upp höga staplar med vattenkannor i regnbågens alla färger.
Det var nog ingen som hade varit och rört den hyllan på ett tag, för med ner tillsammans med förpackningen giftpinnar kommer en hel stapel med plastkannor och ramlar över mig .... i omgångar
... så jag stod helt stilla en stund och undrade när det skulle ramla färdigt.
Det stod en kille i närheten och packade upp varor och han kom springande och undrade om jag var OK!
Dom där får Vi nog titta över sa han.... ja, det får Ni nog göra sa jag... och gick därifrån!
Det hände ju ingenting med mig förutom en rejäl pulshöjning som höll i sig en lång stund... vet inte om det var för att jag blev rädd eller för att det kändes försmädligt att ställa till med sånt oväsen.
Hur som helst är pulsen precis där den ska vara nu... och fötterna på stolen bredvid, thekoppen inom räckhåll och kvällsfriden som en varm go´filt!
Härliga helg... snart slut... så här dags på söndagkvällen är jag annars riktigt klartänkt och på!
Hade jag varit ledig måndag med så hade jag banne mig gjort något litet underverk. Är väl kanske lika bra att hålla sig på jobbet! :)
Sotade min pelletspanna idag, har inte behövt göra det på länge eftersom den inte är igång så mycket nu under sommarhalvåret.
Fantastiskt hur lite det blir kvar av alla mängder pellets jag häller i.


Av cirka ... vad blir det nu ... 13 säckar med 16 kg i varje .... 194kg pellets är det bara dryga litern vackert grått sot kvar, silkeslent och finfördelat som potatismjöl.
Kan aldrig låta bli att ta lite i det men ångrar mig oftast efteråt eftersom det har en förmåga att fastna i nagelbanden och i alla "mina mönster" på händerna.
Killen som hjälper mig när det är något bök och stök med pannan ställer ju in förbränningen minutiöst och mäter rökgaserna för att förbränningen ska bli optimal.... jag anar att han lyckas eftersom det inte blir mer kvar att suga upp med dammsugaren när jag sotar.

Fixade lite ved att tända med i Roslagsspisen också, så nu är jag redo!

Livet är gott!
Läste ett bra twitter i morse ... så här stod det "Bedöm inte dagen efter den skörd Du skördar utan utifrån dom frön Du planterar!" 
Får bli kommande veckas devis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar