lördag 29 september 2012

Alla färger ... och tillbaka i kroppen!

Jaha.... lördag igen och självklart  ... helt logiskt efter att alla dom andra veckodagarna passerat sedan sist jag bloggade.
Mina dagar har en förmåga att försvinna in i varandra nu och jag fyller mig med så himla mycket. Mest sånt som medfört att jag "levt" och tillbringat all vaken tid uppe i huvud, upptagen med att ta in, begripa, få ihop två-plus-två och helst lägga lite på minnet också.
Är mitt uppe i att orientera mig i nya arbetsuppgifter och lära mig vad Vi jobbar med inom min förvaltning ur ett helhetsperspektiv. Det vanliga är ju att det handlar om ett mer specifikt avgränsat uppdrag med fokus på en speciell målgrupp..., äldre, vatten och avlopp, bygglov eller skola.
Men inte för förvaltningen jag tillhör. Den skiljer sig från andra så tillvida att den sysslar med både mat, utbildning, IT, ekonomi, transporter, telefonväxel, kundmottagning, löner och sedan det förträffliga området jag tillhör ... att fokusera på skattkistan ...  det vill säga alla medarbetare! :)
Börjar egentligen inte nya jobbet förrän på måndag den 1 oktober, men övergången har pågått sista veckorna för att kulminera i ett tvådagarsinternat torsdag-fredag den här veckan.
Så bra introduktion för mig ...men som sagt, har medfört att det känns som om jag bosatt mig i mitt huvud sedan en vecka tillbaka. Nja... förstås, lite ljug kanske ... har väl använt kroppen med till och från men känslan nu efteråt är att jag har hållit på med tankearbete hela tiden.
Fick hjälp att ta mark igen av två jobbarkompisar igår kväll med "prat-om-livet" på AfterWork.
Sen fortsatte jag idag !
Behövde in till stan för att fixa ett ärende och det vanliga är ju att jag cyklar ... 23 minuter ungefär tar det, om inte det är för mycket motvind.
Men idag kände jag att jag behövde mycket längre tid än 23 minuter på mig för att lämna min vistelse i huvudet och ta mig ner i kroppen igen.
Så jag valde att traska .... vilket inbegrep en omväg genom den gamla parken i höjd med lasarettet . Bland dom nedfallna gamla ekarna, utmed dom grå bokstammarna för att sedan tillbringa säkert 2 km bredvid strandkanten med en massa vind i ansiktet och faktiskt några regndroppar!
Väl inne i stan hann jag förutom att ordna med mitt ärende, handla Jannes goda obesprutade tomater på torget, titta på dom maffiga gladiolus-buketterna i gulvita tältet och köpa mig en flaska Maipo-vin ... och en extraordinärt god äppelmunk på Lennarts. Prata lite skit med folk jag mötte för att sen traska hemåt igen, med en tilltagande blåsa på en "pektå" i dom nyligen, på rea, inhandlad walkingskorna!
Men vadå, målet var ju att ta mig tillbaka till kroppen, så det tilltagande linkandet med vänsterfoten blev väl beviset för att jag höll på att ta mig i mål!
Så här dags, efter att ha pratat med mina syskon på telefon länge och väl och ätit god mat så känner jag att jag åter är tillbaka i min långa kropp.
Någon annan, med randig päls och just nu kattmats-doftande andedräkt, har spritt ut sig i mitt knä, vilket medför att jag för tillfället bloggar med endast höger långfinger samtidigt som jag kliar och klappar den lille mannen och envist försöker fnysa bort killande katthår från ansiktet!

Ja, livet är gott och jag känner hur jag är påfylld med mängder av september med allt vad det innebär av sval luft och vackra färger.
Så mycket färg jag har sett idag!
Skulle man kunna samla upp den på något sätt och mäta mängden ... så handlar det nog om en 10-liters hink ... i plåt ... för att den skramlar bättre än plast !  :)

Färgskalan ute i naturen är så makalös,
och kortvarig, så det gäller ju verkligen att vara på
... och sörpla i sig!

Det lär ju komma en period efter denna som handlar om att fördjupa sig i det grå färgspektrat som är väl så vackert på sitt sätt , men något helt annat än det som finns tillgängligt nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar