lördag 31 december 2011

Dags att vända blad!

Tiden har minsann gått sedan sist jag skrev.
Fina juldagar med värme och umgänge, mat, mera mat och tillfälle att "mamma-pyssla" kring mina godingar. Egentligen inte så mycket vila utan mer "göra helt andra saker" vilket  också medför vila, fast på ett annat sätt . Ändå ligger jag säkert lite back på sömn just nu.
Under juldagarna fick mina godingar mig att sitta uppe till en bra bit efter midnatt (vilket är ovanligt) för att titta på film och spela "Visst är Ni sjuk", ett helt galet spel som ger massor av goa garv och fniss.
I onsdags åkte äldsta godingen hem till sitt igen och den yngsta återgick till sina musik-aktiviteter och repetitioner . Mitt "vara uppe för länge på kvällen liv" fortsatte dock med att jag var och lyssnade på bra musik hela onsdagskvällen. En välgörenhetskonsert, "Candle for Africa" med musiker från England (bland andra Dan Ree) till förmån för alla som svälter på Afrikas Horn. Lyckades missa sista bussen hem 00.30 vilket resulterade att jag ådrog mig en långpromenad på 6 km mitt i natten för att komma hem. Jodå, det finns taxi att ringa men dom första kilometrarna traskade jag på av ren frustration över att det inte gick fler bussar, och dom sista efter ett konstaterande att nu är jag drygt halvvägs, lika bra att gå resten med. Upp och jobba efter alldeles för få timmar med sömn omgärdat av rackarväder med stormbyar och småregn.
I torsdagskväll fortsatte kvällsrumlandet med att jag träffade en jobbarkompis direkt efter jobbet på ett Vinotek.
Blev inte alls sent men gjorde mig ändå tröttare och sömnigare än vanligt så när väl eftermiddagen kom i fredags och jag hade kommit hem efter jobbet var gränsen hårfin till att blomma ut i "sur och övertrött" mitt i städandet och fixandet här hemma.
Ibland tycker jag faktiskt att jag är skapligt klok och förnuftig nu mera, men dess emellan kan jag ägna mig åt riktiga galenskaper. Till exempel har jag en liten fix ide, eller kanske är det en (o)vana, eller möjligtvis ett förstadium till att bli streber och rigid som gör att jag på kvinnors vis vill ta kontroll och städa, köra igång eventuell tvätt, handla och så vidare innan jag ska vara ledig.. eller rättare sagt... kan känna mig ledig.
Ska jag försöka mig på en analys av varför så är det nog detsamma som att jag "pinkar revir" här hemma, boar in mig, och det är väl helt ok, det är bara tidpunkten som oftast är illa vald. Jag är sällan på dåligt humör eller sur, men vid dessa tillfällen, när jag är för trött, kan jag bli ohyggligt grinig och sur om jag inte får vara ifred.
Hur som helst, idag är jag framme vid nyårsafton... och dessutom helt igenom  go´ och glad. :)

Krispig Jättedaggkåpa
Dagen har så här långt varit alldeles extraordinär!
Krispig, frostig och med en sol som vräkt ner över mig och alla runt omkring! 
Så underbart ... och så fantastiskt vackert! 
Så mycket sol som sipprat in genom ögonen idag har jag inte fått under hela hösten känns det som. Allt utomhus har varit smyckat med iskristaller. Yngsta godingen och jag träffades i stan. Jag hade tänkt handla på torget för att göra rotsaker i ugn men upptäckte att torghandlarna, dom jag ville gå till i vilket fall, hade tagit ledigt.
Följde i stället med i affärerna  på yngsta godingens jakt efter nyårsstass. Vi avslutade det hela, efter färdigt inköp, på ett fik.
På väg hem valde Vi att promenera med cyklarna... ingen av oss hade bråttom ... det var så skönt att få dröja sig kvar utomhus.


Kvarglömd och vacker Mangold

Strax vänder Vi blad och börjar 2012! 
Ett helt nytt oskrivet blad i livsboken som bara väntar på att fyllas med händelser, längtan, målgång och liv! 

Mitt eget 2011 har innehållit mycket "landa färdigt", orientera mig vilken väg jag vill vandra vidare på, ringa in det jag vill att tillvaron ska innehålla och vad jag vill sträva efter att lägga till!

Önskar oss alla energi och kraft att leva det liv Vi vill, mod att genomföra det som behövs för att det ska bli av, massor av kärlek att ge ut och ta emot och klokskap och förstånd så att Vi tar rätt beslut. För egen del, för andras välbefinnande och för framtiden för vårt älskade vackra jordklot! 


Kram och Gott Nytt År!

2 kommentarer: