tisdag 14 februari 2012

Filmen Dogtooth

Den tredje filmen jag ser genom filmklubben är Dogtooth... en ruskig film som gjorde mig riktigt obehaglig till mods. En pappa som med passivt stöd av mamman håller sina tre stora tonårsbarn instängda i hemmet bakom murar och en grind. Enda sättet att ta sig därifrån är med pappans gamla bil. Barnen/ungdomarna lever ett begränsat och konstigt liv helt i avsaknad av empati och känslor.  Innehåller våld men det är inte det som skrämmer mest. Det är den avskalade tillvaron som präglas av sjuk ondska som gör avtryck. Obehagligt avtryck. Undrar hur det ser ut inuti filmskaparens huvud..... vill nog egentligen inte veta. Det yngsta barnet börjar förstå att det finns något annat, värt att sträva mot och gör sig fri på ett otäckt och blodigt sätt. Filmen slutar med  ett stort frågetecken.... och jag går därifrån med en obehagskänsla som länge dröjer sig kvar! Den här filmen har inget som helst mervärde för mig...den hade jag kunnat vara utan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar