tisdag 14 februari 2012

Tulpaner, födelsedag och solsken!

Jag firade födelsedag i helgen som gick.
Helt plötsligt har jag flera färgklickar utspridda i mina rum bestående av  tulpanbuketter och en stor fin maffig knippa med gula rosor. Min födelsedag är alltid det som gör att jag på allvar börjar ägna mig åt att tänka våren.
Nu går startskottet för att plantera om blommorna, klippa ner hibiskusen och ta fram pelargonerna. Fast nej, det sista är inte att rekommendera! Jag är en fena på att ta fram dom alldeles för tidigt och ta livet av dom med min uppdämda vårlängtan. Dom lyckas ju oftast klara hela vintern i kylan och mörkret i källaren, och sen är jag där och plockar upp dom i värmen och ljuset och vattnar ... alldeles för mycket.
Med påföljden att dom ljusgröna rangliga skotten vissnar ihop och dör.
Rötter på Dr Westerlundsticklingarna 
Jag vet så innerligt väl att man ska väcka dom försiktigt..... men vad hjälper det när jag får "vår-glädje-fnatt" och vill att det ska växa så att det knakar på en gång.









                                                                                                  Mera om födelsedagar då.
Jag tycker om att fira födelsedagar, egna och andras, bli firad och få en guldkant på tillvaron.
Jag tycker om dagar som helt plötsligt är annorlunda, så jag firar också alla namnsdagar jag kommer över (något min goa´ moder lärde mig).
Mina två godingar är därför, precis som jag, begåvade med tre namn var som under åren firats med morgonuppvaktning med rulltårta toppat med vispgrädde och lite kakao.
Sista åren har det dock smugit sig in ett litet hot i firandet. När godingarna kom i tonåren blev det delvis mindre populärt att starta dagen med en maffig rulltårtsbakelse till frukost.
Kvällen innan min födelsedag anar Ni nog därför vad jag bland annat ägnade mig åt!
Just precis, bakade rulltårta förstås... för att vara på den säkra sidan.
Och visst blev jag uppvaktad med rulltårtsbakelse ... med mycket grädde, och dessutom  nybakade småfrallor som hastigt hade snotts ihop på morgonen.

Förutom att jag lyckades pricka in min födelsedag på en helg så att jag fick fira den med mina bägge godingarna, lyxade jag till det med en semesterdag igår ... en alldeles egen fin dag!
Det blev en fantastisk dag med minusgrader på morgonen som övergick i förmiddag med flera plusgrader och sol som vräkte ner och värmde upp huset .... och flagglinan som hade frusit fast.
Den hade frusit fast så att jag  inte kunde få ner flaggan på min födelsedagskväll vilket jag tar som ett alldeles förträffligt gott omen för det kommande året ... att flaggan ville vara kvar där uppe  ... i toppen! :)


Det härliga vädret igår bjöd på möjlighet att fika ute på verandatrappan för första gången i år!
Och plötsligt fanns dom där på plats, alla underbara ovana starka vårkänslor som i nära samförstånd med talgoxen åstadkom en massa härliga leenden... både på utsidan och på min insida!

Det är så stort att få leva, helt oslagbart!
Vill inte missa en enda dag och vill inte ha en enda ogjord av dom jag fått vara med om hitintills!


Slutar med det här som lär vara en Zen-buddistisk strof...
Då man sitter här lugnt och inte gör något kommer våren och växer...helt av sig själv!  :) 

1 kommentar: