tisdag 10 april 2012

I spåren efter en helg...

Bristningsgränsen är strax nådd..
Tisdag-kväll, första vardagen efter påsk, så snabbt den gick!
Så många dagar, lediga och lata som passerat som oljade blixtar.
Och här sitter jag nu och ser bara lite kvarlämnade spår efter den. Har just plockat ur diskmaskinen som var fylld med många mattallrikar, fikamuggar och glas, spåren efter allt vår ätande och fikande. Lite filtar ligger här och där som minnen efter vårt filmtittande och utesittande i den kyliga nordanvinden.
Raggsockor som använts som tofflor på mina kalla golv, grädden som står oanvänd i kylskåpet, köpte som vanligt för mycket och Vi glömde ju att Vi skulle ha gräddat våfflor!
Nu är det vanlig dag igen, på både gott och ont.
Det är ju det här med balans och jämvikt. Jag känner mig trött ikväll, asocial och helt nöjd med att bara ha sällskap av mig själv.
Lyssnar på finstämd  musik på Spotify av en cellist som heter David Darling. Fick tipset idag av en jobbarkompis som rekommenderade mig detta vackra när han hörde att jag skulle landa och vara med bara mig själv ikväll. Han tycker mycket om musik själv det vet jag sedan tidigare och han förstod precis vad jag behövde, den här musiken är så rätt. Har hög volym på men ändå är ljudridån helt lagom, tränger sig inte på, bara finns i bakgrunden som lite härlig massage på trötta axlar.
Hade tänkt att sätta mig i soffan med mina garner som jag håller på att sticka en tavla av.
Men så längtade jag till alla orden .... och bloggen ..... och hamnade här vid datorn.
Kanske hinner jag lite stickande med, kvällen har ju bara börjat.
Jag har andra spår efter den här helgen med mina godingar.
Upphängd klokskap
Jag tycker mycket om ord, ordstäv och meningar som "slår huvudet på spiken", som är så där kloka och smarta så att man blir lite tyst och varm om hjärtat en stund.
Har länge velat ha något ställe här hemma där jag kan sätta upp lappar med ord på, någonstans i huset där jag ser dom tydligt, så dom kan bli en levande anslagstavla.
Ville ha något som jag kunde använda magneter på men hittade inget lämpligt i affären.
Av en händelse kom jag att tänka på den stora trälådan med järnskrot, prylar och mackapärer jag har i garaget. Vackra och fulsnygga saker som jag inte egentligen har någon användning för men som jag ändå vill äga och ha kvar.
Där hittade jag ett "blad" till en hacka, rostigt och fullt.





Testade med magneter att det verkligen var järn och inte någon blandning med aluminium som inte magneter fäster på.
Bestämde mig för att det nog skulle funka som "levande anslagstavla"!
Efter stålborste och mera stålborste, svart färg som är kvar efter grind-målning och en bit kedja
(som tidigare använts att hänga upp amplar i taket med) var det i stort sett klart.
Min levande anslagstavla för klokheter och "huvudet-på-spiken-ord".
Bad mina godingar att skriva något klokt till mig innan helgen var slut och sätta upp som en hälsning från de här roliga dagarna Vi haft.
Det ligger någonting i det....
Naturligtvis gjorde dom det  och så här ser det ut!
Dom är kloka mina bägge stumpor och älskar ord precis som jag.
Fina spår att hitta, spår efter en ombonad helg tillsammans. 

 Lite mer om musiken!
Oj vad fint! Rekommenderar "Clouds" och "Sweet River" med David Darling ur albumet "8-string religion"!

Dags för the´.... blir nog Marelds-the och en bit knäckebröd... och en stund i soffan!
Bulle-katten kommer att bli glad, han får ju inte plats här vid tangentbordet när jag skriver! :)

1 kommentar:

  1. Just det, våfflorna! Tusan!!!
    Får komma ihåg vi ska ta det nästa gång jag dyker upp :)
    Nu ska jag krypa till kojs.. kram!

    SvaraRadera