måndag 2 april 2012

Knäckebröd och livet.

Måndag innan Påsk!
Många lediga dagar ...kravlösa och ... just lediga!
Imorse när jag stod och borstade tänderna länge och väl slog det mig plötsligt att den här veckan är en "kortvecka". Började först tänka på att det är helg vilket innebär förkortad dag  dagen innan... sedan dök det solklara faktumet upp att helgen börjar redan på torsdag!
Vilken lycka!
Och så underbart skönt att få vara lite splittrad i knoppen så man inte alltid har exakt koll
... och få bli glatt överraskad när insikten helt plötsligt dyker upp ... mitt i tandborstsurrandet och spottandet!
Både äldsta och yngsta godingen kommer att vara hemma vilket innebär att jag får vara mamma och pyssla om och fixa med påskfirandet.
Vill inte ha gröna löv...så inget vatten i krukan!

Påskris till exempel. Igår var jag ute i skogen och plockade mig lite björkris under  kraftledningarna. Tycker faktiskt att kraftbolagen skulle gå ut i massmedia innan påsk och påminna folk om att just under kraftledningarna (på dom kalhyggen och brandgator som finns där) växer en massa björksly! Skulle ju bli vinna-vinna!

Mänskligheten skulle få gratis påskris tillika med frisk luft och kraftbolagen skulle få hjälp med gallringen... helt gratis!
Hur som helst, jag fick en fin bunte björkris med mig hem.... på cykeln.






Surrade fast riset på pakethållaren och gick sen upp en bit i skogen för att leta blommor.


Hukar i kylan...
 Hittade vitsippor som gick i ljust lila... som dom gör ibland.










Startklar ...
Vände tillbaka till cykeln och såg då detta....


Cykelfrämjandets rekommendation av färdmedel på skärtorsdagen! :)








Tror inte att folk vanligtvis tänker på varför Vi firar påsk längre.
Att det handlar om uppståndelsen på påskdagen enligt bibeln och kristendomen.
Vad man än tror, eller inte tror på, tycker jag att det har ett värde i att veta varför helgdagar firas... vad dom härstammar från.
Och i mina ögon tycker jag verkligen att Vi alla kan ställa till med kravlösa kalas i påsk...
för uppståndelsen... av den ljusare årstiden, av alla blommor, av alla djur och insekter som helt plötsligt lever igen.
Fira att livet återkommer och att Vi ska få börja vistas utomhus på ett annat sätt igen!

Den svenska påsktraditionen är nära besläktat med det judiska påskfirandet, då man äter osyrat bröd...... och då är jag helt plötsligt inne på en annan sak jag vill blogga om!

Genom jobbet fick jag tag på ett recept på knäckebröd!
Har aldrig bakat knäckebröd tidigare men nu bestämde jag mig för att pröva.
Så i förra veckan handlade jag de ingredienser jag inte hade hemma i skåpet, sesamfrön, linfrön och majsmjöl.
Tur att det finns bilder när inte bokstäverna betyder något
 De två första var ingen konst att hitta i affärens välförsedda hyllor... men majsmjöl!
Maizena är ju inte samma sak och hur jag än lusläste på alla etiketter på hyllorna i mjölavdelningen hittade jag inget majsmjöl.
Gav upp och tänkte att det var kanske något man får köpa i affärer där det finns mat från andra länder. För majsmjöl är ju basmjöl i stora delar av världen.
Lagom när jag kom till kassan kom jag på att just den här affären har möblerat om totalt sista veckorna och att jag hade skymtat hyllor med "utländsk" mat just vid ingången, där hygienartiklar funnits tidigare.





Jag lämnade kön till kassan och hittade mycket riktigt majsmjöl bland alla burkar och påsar på dessa hyllor.

Väl hemma fixade jag ihop degen... eller soppan som det blev!
Receptet stämde inte så det var bara att improvisera och låta sunt förnuft ta över.

Till sist hade jag en vacker majs-gul deg full med bruna prickar av alla fröer.
Degen kavlade jag ut direkt på ett bakplåtspapper, gräddade i ugnen i en timme.... resten kan bara beskrivas med ett ord...... Jättegott!
Den yngsta och jag gjorde slut på det vackra knäckebrödet på tre dygn.
Nu ska jag baka mer till påsk, kavla ut det ännu tunnare och ha flingsalt på!
Rackargott är bara förnamnet!


Det får bli mitt "syrade" bröd som enligt den judiska traditionen ska finnas på ett påskbord!
Traditioner är härliga, vare sig dom är nya eller gamla,
mina vanliga eller Dina ... som blir nya för mig!

Ta vara på Påskveckan, det är riktigt mysigt att ha något att se framemot
... uppståndelse och sånt! :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar