söndag 29 april 2012

Sladdberoende vare sig jag vill eller inte!

Det här med alla sladdar i mitt liv... hur gick det till egentligen?
Helt plötsligt så lever jag ett liv med sladdar på längden och tvären och som jag helt plötsligt inte verkar klara mig utan!
Kom på mig själv att lite bekymrat konstatera att ett speciellt fack i min ryggsäck var fyllt med annat... det som är mitt sladdfack, och lite lagom störd tömde jag det resolut på det felaktiga innehållet och la mina sladdar på plats med antydan till ett belåtet leende på läpparna
(... inbillar jag mig i vilket fall).
Just i det facket "bor "sladden till min jobbmobil och headset-sladdarna till densamma... alltid fullständigt hoptrasslade.
En urladdat mobiltelefon är ju faktiskt början till ett potentiellt  problem så helt plötsligt är det viktigt att ha koll på den sladden.





En annan sladd som är viktig i tillvaron är den som jag använder när jag överför bilder från kameran till datorn. Den sladden är vit och har fått sin plats här vid mitt arbetsbord i hörnrummet... hängandes på kroken till gardinomtaget!
Jättebra plats, verkligen en utmärkt sladdplats, men av någon anledning muttrar mitt samvete när jag skriver detta.
Och okej då, jag erkänner!
Det hade absolut inte varit självklart att jag accepterat att någon annan hade börjat hänga sladdar på den kroken.
Och hör här... inte nog med att min vita kamerasladd hänger där! Den svarta till MP3 har också sin plats där... fantastiskt bra MP3sladdkrok!




Det är väl lika bra att komma ut ur min garderob och berätta vidare om mitt liv med alla sladdar!
Jag har ett fint grönt gammalt skrivbord i mitt sovrum. Bordet har jag räddat från ett ålderdomshem en gång för länge sedan. Då var det målat i brun "fattigmansmålning", det vill säga målat så att det såg ut som ädelträ. Jag lutade av det, det var ju så Vi gjorde med alla gamla möbler i början av 80-talet! Sen slipade jag det och målade det med äggoljetempera med grönt pigment i!
Jag kommer ihåg att det tog evigheter innan det torkade ordentligt och blev en hård yta.
Det här lilla skrivbordet tillsammans med två stolar (som genomgick samma behandling)
hör fortfarande till de möbler jag tycker så mycket om!
Hur som helst , den vänstra av lådorna är ... ja just det... en riktig sladdlåda!
Där finns laddaren till kameran, sladden till min lilla röda Samsung "nöd-kortmobiltelefon", headset-sladdarna till MP3 och säkert någon mer liten skojig trasslig sladd
En hel vacker grön skrivbordslåda avsedd för bara sladdar!
Men jag är inte färdig med min bekännelse än, här kommer mer!

I mitt sovrum har jag  ett ovalt pelarbord framme vid fönstret. Tidigare stod det en kopparbunke med en Clivia på det men det blev alldeles för varmt vintertid vid där vid elementet så Clivian fick flytta upp i ett fönster.
Nu hör det till saken att jag nästan har rationaliserat bort det här med dukar ur mitt liv.
Därför står nu pelarbordet där vid fönstret, utan duk, kopparbunke och Clivia ....... men med en stor ful grenkontakt med fyra uttag... och det är här det sker ... all laddning av telefoner, kameror och annat!
Ja, det är märkligt såna ritualer och riter jag skapat i mitt liv!




Har en annan "nagel i ögat" som jag emellanåt får spader över men så här långt inte har tagit tag i och gjort något åt!

Jag äger en vägg-TV.
Under den står andra elektriska mackapärer så att  jag kan titta på film
(... har faktiskt nyligen lärt mig hur jag ska göra!)  Under alla grejer är det ett sammelsurium av sladdar som ser förskräckligt ut. Har en ambition på vänt att skaffa en "sladduppsamlare" men har så här långt inte tagit tag i det.
Så jag fortsätter därför att växla mellan att vara hemmablind och inte se och dessemellan få spader och tycka det ser helt förfärligt ut!






Men inte nog med detta, jag har faktiskt lyckats skaffa mig en helt liten ny sladdfundering som jag just nu går omkring och klurar på.
Jag ska snart ut och resa till ett "icke EU-land", och nu håller jag på och undrar över om mina laddare passar dit jag kommer, eller om jag ska skaffa mig en adapter!
Det ska jag klura på ett tag till, sen vet jag att det ordnar sig med det också, precis som med det mesta andra i livet!
Avslutar det här inlägget om sladdar med att skicka en fnissande tanke till min kompis A!
TACK för alla goa härliga skratt tillsammans när Vi pratat om betydelsen av sladdar (trasslig sådan) i Ditt liv!! :)
Imorgon är det valborgsmässoafton och jag är årsarbetstids-ledig... så lyxigt!
Håller tummarna för lite varm sol. Har gått i linne och barbent i jeanskjol idag... premiärturen!
Tog fram tvättsnurran och hängde tvätt ute... härligt!
Fyller mig med känslan av att allt är så enkelt och lätt när det går mot sommar!

Tomas Tranströmer har skrivit "Du är aldrig färdig och det är som det ska"!
Kloka man, så rätt Du har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar