fredag 6 april 2012

Långfredagskväll... borde sova istället!

Sen kväll och jag är egentligen i tröttaste laget för att skriva, men kör på en stund ändå.
Den här märkliga helgdagen som heter långfredag är till ända. En dag som jag tillbringat med mina bägge godingar och som alltid är och blir  bra dagar... och speciella.
Det är ju det här med navelsträngen till sina barn. Har nog bloggat om det tidigare men tar ett varv till eftersom det fortfarande fyller mig lite. Det stämmer ju inte alls det som jag trodde. Att navelsträngen var något barnen skulle kapa till sina föräldrar vartefter som  dom växer. Det är ju lika mycket ett arbete för mig som förälder att så sakteliga med slö kniv karva på min navelsträng till mina vackra fina barn! Överraskande upptäckt för mig som glimtvis tror mig ha så bra koll! Men det går ganska bra tycker jag men blir påtagligt när Vi träffas och lever nära under såna här dagar som det är lite extra med .... som storhelger!
Automatiskt fyller jag mig med tankar på att laga god mat, fixa och dona och ordna lite gott till fikat med mera.
Tänk att mammarollen sitter så djupt  ingraverat i mig och att den är så lättväckt!
Det blir ju så tryggt även för mig att få grotta in mig i "mammandet och omsorgandet".
Mina stora vackra barn är så viktiga för mig, dom ger mig så mycket "levande liv" och input och jag älskar dom så mycket!
Innan jag blev mamma var jag förvissad om att det är Vi vuxna som lär ut till  våra barn, och visst stämmer ju det, men lika mycket är det en sanning att det är våra barn som lär oss en massa... hela tiden!
Annars tycker jag långfredagen är en märklig dag. Fortfarande är det många affärer som har stängt idag utan att gemene man vet varför.... mer än att det är helgdag av någon anledning.
Förmiddagen började med sol men vart eftersom dagen har gått har det blivit allt mer grått och nu i kväll regnar det. Det kan enligt SMHI övergå i snö under natten, o hemska tanke!
Har faktiskt satt in mina pensee´r inomhus efter att dom stått ute i minusgrader flera nätter och mer började anta formen av något marktäckande solkigt som blivit kvarglömt sedan förra hösten.
Dom ska ju tåla en del kyla men det klart... inte hur många grader som helst och inte hur länge som helst.
Påsken brukar ju många år vara en trädgårdsfixarhelg för mig och många andra med fröpåsar, sådd och visioner om prunkande mangold och pumpor.

Men inte i år, undrar om den kommer lite tidigare än vanligt!
Jag har visserligen köpt några ynka fröpåsar men dom ligger i tryggt förvar i en korg på bänken i köket och är verkligen inte så många till antalet jämfört med vad jag brukat få till andra år.
Har ju som vanligt försökt prata förstånd med mig själv att inte dra igång för stora odlingar, bara plantera lagom mycket. 
Så här långt har jag ovanligt bra koll men Vi får väl se när det kommer varma fina dagar,
då finns det risk för att påsarna bli fler!
Det är ju så himla roligt att så fröer och drömma en stund om alla primörer och godsaker!
Nä, nu går ögonen snart i kors på mig, nu ska jag sova och rundar därför av med
Glad Påsk! Ta tillvara allt gott som händer... och fötter! :)

2 kommentarer:

  1. Aw du skriver så fint! Tror aldrig att vi kommer vänja oss av med att va "dotteriga" o "mammiga", det är det naturliga o så det ska vara. Skillnaden nu är väl att vi barn kan ta hand lite om mammorna också o mammorna kan slappa lite kanske? Hoppas jag iallafall!
    Jättemysig vecka! Stor kram från mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. En stor en till Dig med hjärtat... och hurra för alla dotteriga döttrar så att Vi mammor får fortsätta det goa med att vara jättemammande mammor! :)

      Radera