tisdag 2 oktober 2012

Tänker på det här med ljus.... och att det mörknar

Sitter framför TV:n för en gångs skull för att det är ett program med Jan Myrdal på en kanal.
Men känner att jag inte orkar hålla uppmärksamheten på hans berättelse ... detta märkliga sätt att förhålla sig till livet och allt  som ingår. Tycker mig ana en illagjord liten pojke bakom allt detta pompösa sakliga redogörande för besvikelser och svek... anar att han har sina skäl för att förhålla sig så.
Nej, datorn åkte fram så jag kan få skriva ner lite tankar om det här med ljus.... ur många perspektiv. Jag gick bort en sväng till affären här bredvid för en stund sedan och upptäckte för första gången i höst att det var för mörkt för att gena över ängen... som jag brukar.
Och en av anledningarna är att dom har satt upp gatubelysning utmed  ena kanten som gör att det verkligen ser becksvart ut på den andra. Har aldrig tänkt på ljus och mörker på det sättet förut.... att ljus som förstärks också medför att mörker blir svartare.... ja, kära nån, filosofiska klubben verkar ha stormöte här i min soffa!
Hur som helst, istället gick jag på riktiga vägen (som är en riktigt lång omväg) till affären och märkte hur det mörknade jättesnabbt eftersom en molnvägg sakta vältrade sig fram över himlen.


Så påtagligt att det är höst och att dagsljuset verkligen har krympt.... och tänker krympa ännu mer!
När jag kommer in på affären (där jag egentligen bara hade tänkt att handla lingonsylt och bröd)
snubblar jag istället över en helt underbar hylla mitt i gången fylld med tjocka stearinljus... och några smala. Helt plötsligt har jag en hel hög med ljus i min korg.... det var liksom ett akut anfall med symtom från nån besvärlig bristsjukdom som gav sig till känna och pockade på omedelbar behandling. 
När jag gick hem från affären kom jag på mig själv att för första gången i höst sakna min reflexbricka i min svarta rock och nästa tanke blev med automatik att jag måste leta rätt på min reflexväst. Väl här hemma igen sätter jag på the-vatten och utan att jag vet hur jag bestämde mig börjar jag tända ljus här i stora rummet där jag sitter.
Det är ungefär här jag är nu i mina tankar.
Nu börjar  en period där tillvaron fylls av att å ena sidan anpassa sig till att leva i mörker genom att gå på riktiga vägar, ha reflexer på sig och lägga kraft på att man ska synas... trots att det är korpsvart.
Å andra sidan kommer jag tillsammans med större delen av alla Er andra hjälpa ljuset på traven genom att tända egna ... ytterligare ljus!
Att det här med ljuset är så viktigt ... och att få tända eld!
I symbolisk bemärkelse så är ju också det så viktigt. Att dela med sig av allt ljust i tillvaron ... att få göra gott för någon annan.
Har många gånger tänkt på det kopplat till mitt jobb.
Kanske är det just det där lilla extra man kan göra för en annan människa som är det som är den värdefullaste arbetsinsatsen, inte dokumentet man pillar med, mötet man ska bevista, strukturen som ska filas på.... det som stressar när det inte hinns med.
 Min arbetsdag idag började med en händelse som handlar om att olika myndigheter och arbetsgivare  borde ha samverkat kring någon som är extra sårbar.
Av olika skäl blev det inte så och det blev verkligen bekymmersamt för den som drabbades.
 Fyllde mig mer eller mindre med detta under cirka 3 timmar innan jag tillsammans med min arbetskamrat ( som alltid utgår ifrån att hitta möjlighetsperspektivet)  och en tredje person som kunde bistå rent operativt (med samma positiva inställning) hade löst det hela.

Att få ringa den typen av telefonsamtal ... få vara den som berättar att bekymmer inte längre finns ... är en förmån!
Så här dags på kvällen, när en mångfacetterad arbetsdag är slut är det troligtvis just den arbetsuppgiften som gjorde mest skillnad, spred mest glädje och gav ljus till någon omkring mig!
Och det trots att jag nog hade valt bort just den arbetsuppgiften, om jag hade haft möjlighet, eftersom jag tycker det är så träligt när såna här situationer uppstår.
Så det är kanske så hösten ska tillbringas ... med att elda upp mitt nyinköpta stearin-ljus-lager IRL och med symboliska små ljus i fantasin.... för att sprida ljus i alla mörker! 


  

2 kommentarer: