lördag 27 oktober 2012

En verkligen svart sotare och lite om det här med tid...

Just nu håller jag på att ta emot en present... precis som alla Ni andra... Vi alla tillsammans!
Vi får just nu en timme extra... den Vi lånade ut i våras!
Hur skulle man kunna använda den på ett bättre sätt än att blogga... så säg? :)
Frostig åbrodd...
Egentligen ska jag lägga mig men jag kommer nog inte att hinna med något bloggande i morgon så nu kör jag på.
Denna kalla natt med fullmåne och minusgrader! Så vacker och så krispig ... och jätte kall! I mitt gamla ...lite dragiga... trähus känns det svalare. Har ju inte kört igång värmen fullt ut i hela huset, har ju inte behövts eftersom det varit så milt utomhus och dessutom står det ju tomt större delen av veckorna. Men nu har jag satt på elementen, eldat i kaminen och suttit med ljus tända större delen av kvällen... så nu är det varmt och ombonat.
Yngsta godingen har ju varit hemma nu några dagar och hon har påpekat att det är svalt... den äldsta kommer i morgon och hon tycker säkerligen detsamma anar jag!
Men det var inte det jag skulle blogga om utan först om sotaren som var här i veckan och gjorde mig så himla förvånad. Han dök upp klockan sju på morgonen, innan det ens ljusnat så det kändes lite oroligt att han skulle upp på taket, men det är ju där han befinner sig vanligtvis så den oron var nog bara min. Han skulle sota rökstocken vid kaminen med. Det var då det märkliga hände.
Jag frågade honom om brandskydd... hur många brandvarnare jag bör ha nere i källaren och här uppe. Om jag ska skaffa seriekopplade eller vanliga ... som reagerar oberoende av varandra. Då säger han.... jag kan hjälpa Dig att fixa det ... svart!
Lite senare strax innan han skulle gå erbjöd han sig att rensa imkanalen till köksfläkten, något som sotaren gjorde regelbundet innan men som nu inte längre är lagstadgat. Jag tackade naturligtvis ja till det, men sa att jag i så fall ville ha det på fakturan.
Han ordnade det och säger sedan när han går att han bjuder mig på det.... han insåg väl att jag inte var så intresserad att få det fixat svart. Egentligen är jag väl inte helt emot svarta tjänster ... om jag ska vara helt ärlig. Men då bygger ju det på att jag i så fall letar upp någon själv. 
Inte sotaren... tänk vad rörigt i efterhand om det börjar brinna.... hur ska jag då bevisa att jag skött sotningen i huset! 
 Att han överhuvudtaget hade mage att föreslå... blev så förvånad! 
Vi ändrar ju tiden nu som sagt, tillbaka till normaltid...detta konstiga Vi håller på med. 
 Hörde dom pratade på radion om att man åter tyckte sig ha hittat förutsättningar för liv ute i rymden...... ljusår bort....lång tid verkligen! Pratade med min yngsta goding om hur hon tänker kring tiden efter när musikfolkhögskolan är förbi. Tänker själv på att jag helt plötsligt bara har 5 månader kvar att vikariera på de nya arbetsuppgifterna som är så intressanta och att det om två månader redan har varit julhelg och ljuset är på väg tillbaka. Tid ur olika aspekter verkligen.
Frusen kissekatt....
Min Bullekatt hänger upp tiden eller sitt beteende efter sin egen klocka...eller snarare kanske årstid. Under alla år han bott här i huset... 10-12... så har han vintertid tillbringat jättemycket tid i ett speciellt fönster.. ovanför ett element naturligtvis.. och sovit på bordet som står där. Vet aldrig riktigt när han slutar vistas där på senvåren men plötsligt är han aldrig där. Likadant på hösten... helt plötsligt är det där han ska vara igen... i sitt fönster... och på sitt bord där jag (... naturligtvis :)... ) bäddar med en mjuk filt!

Som igårkväll ... då satt han plötsligt i fönstret och tittade ut som om han aldrig tagit någon paus över sommaren.
Den andra på gång...
Jag har själv fyllt mig med ett annat tidsperspektiv ikväll nämligen .... "efter nästa raggsocka"! Håller lite snabbt på att sticka raggisar till yngsta godingen som hon ska få med sig hem till veckan. Har därför ägnat kvällen åt att fixa den andra sockan... och funderat på vad jag ska sticka sedan ..."efter den andra raggsockan"!
Vet vad det blir! Först ett par raggisar åt den äldsta godingen... sen behöver jag en ny sjal och linda in mig i i vinter... jag gillar ju inte mössor!
För en stund sedan kom jag dock på att jag glömt något ... helt och hållet! Jag hade funderingar på i veckan på att lyssna på Eva Dahlgren som skulle spela här i stan ikväll! Vet att jag dock tänkte vänta med att bestämma mig tills jag visste om någon av tjejerna skulle vara hemma här ikväll.Det brukar alltid finnas lite biljetter kvar.... men Eva har jag verkligen helt glömt bort!
Raggisar och sällskaplig Bullekatt
Och faktum är väl att det är inte fler aktiviteter jag behöver just nu... min vakna tid är ganska fulltecknad ett bra tag framöver!

Och tiden jag sover  fyller jag minsann också! Är ju fullmåne nu och då drömmer jag alltid en massa.
Inatt blev jag lite väl närgånget och enträget uppvaktad av en av våra kommunalpolitiker här i stan.
Och vaknade och kände mig jättestörd över att han inte fattade att jag inte var intresserad alls.

Kommer ihåg att jag som argument påminde honom om att jag hade varit arbetsledare för hans fru (vilket faktiskt stämmer på riktigt...) men också att jag tycker han är alldeles för kort!
Han är kort i verkligheten men i drömmen hade han krympt ytterligare... han ville kramas och jag kände verkligen att jag stod nästan dubbelvikt när jag försökte komma loss från hans famn!
Man har inte roligare än man gör sig! :)
 Hoppas verkligen att jag inte springer på honom på riktigt närmaste dagarna... då kommer jag att få problem med att hålla mig för skratt!
Godnatt .....  nu är min extratimme förbrukad med råge!        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar