torsdag 6 juni 2013

Sjätte juni och att få leva där man vill

Önskeväder idag på svenska flaggans dag, Sveriges nationaldag .... eller bara den sjätte juni helt enkelt.
Soligt och varmt och så skönt att få vara utomhus hela dagen!
Har hört mycket i massmedia om just det här med att fira nationaldag och nationalism och upptäckt den läskiga underton som helt plötsligt finns med som annars hör hemma hos Jimmy Åkesson och hans gelikar. Också läst kloka och mindre kloka inlägg på twitter om nationaldagsfirande, svenska flaggan och Gustav Wasas maktfullkomlighet kopplat till den svenska  fanan! Plötsligt finns en solkig dimension på vårt nationaldagsfirande som jag faktiskt aldrig hört eller haft kunskap om förut ... eller om jag gjort ... inte tänkt på.
En kort stund i morse när jag hissat flaggan och satt kvar utomhus och åt frukost i solen kände jag en antydan till skamsenhet över att jag inte har mer koll på min historia.
Sen gjorde jag det som Vi som har förmånen att bo i Sverige tar för givet... jag valde fritt... efter eget tycke.
Jag valde att ändå fira ....  på mitt sätt, vilket är helt okej eftersom jag lever i världens kanske starkaste demokrati.
För jag känner så stor tacksamhet över att få leva här i Sverige!
Att jag kan sitta och titta ut över all grönska och inte över torr obrukbar jord. Att jag har ett riktigt hus att bo i och inte bara ett tält i ett flyktingläger. Att det starkaste mullret jag hör här där jag bor kommer från grannen Ander´s HarleyDavidson och inte från bombkrevader. Att jag kan blogga och twittra om det jag vill utan rädsla för att bli fängslad eller dödad. Hittade förresten ett twitterinlägg som gav just rätt perspektiv  från @OzzNujen som lät så här: "Trots Dina brister och tillkortakommanden så är Du ändå det bästa landet i världen. Grattis på Din dag!"
För tänk vad det kan bli bra om man själv får välja hur man vill ha det ... eller inte.
Jag vill tro att Vi människor liknar allt övrigt som lever och då är mina stockrosor ett strålande exempel. Tycker stockrosor är en sån vacker blomma men har aldrig lyckats få dom att trivas ... förrän nu helt plötsligt! Nä, och det är just det, dom växer absolut inte där jag hade planerat eller tänkt mig utan väljer att välla upp i gruset under verandatrappan, mellan plattorna på uteplatsen och som en allt större "hubbe" i en rabatt. Men dom finns plötsligt här i min trädgård för tredje året i rad ... och dom har själva valt var dom tänker leva.
Likadant med en jättefin sorts tistel som jag försökt truga i flera år. Tror inte den finns kvar i rabatten alls längre men väljer istället att vara en fantastiskt fin solitär i gräsmattan och från och med i år också mellan plattorna, precis där jag brukar gå .... har alltså valt själv!


Nu anar Ni nog hur min trädgård ser ut .... just precis... växer en massa men inte så geometriskt eller välordnat.

 Ska se hur det går med min Nerium-blomma ... om den också vill påverka sin tillvaro själv genom sin protest med att tappa nästan alla blad där den har stått i ett fönster inomhus, fått konstgödning någon gång ibland i den lite för småttiga terrakotta-krukan.
Nu står den sedan en vecka tillbaka i stor kruka med kompostjord och hönsgödsel, utomhus i solskenet och med svala nätter.  Tycker faktiskt redan att nya blad skymtar i gren-ändarna!

Imorgon ska jag jobba trots att det är klämdag.
Har haft semester några dagar för att lyssna på yngsta godingens slutkonsert på musikfolkhögskolan.
Fick tillfälle att träffa äldsta godingen samtidigt så mamma-magasinet är just nu påfyllt med råge... så roligt att vara tillsammans!


 Känner mig somrig på både ut och insida, ska bli varmt imorgon med så jag kan fortsätta min sommarklänningstillvaro ... något som får mig att bli somrig rakt igenom!
Har just färgat en bleksiktig småmönstrad beige klänning från Indiska vinröd .... kommer bombens att bli lika mycket "favvo" som förra årets grönfärgade blev!

Kent med bästa låten Sverige!      









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar