torsdag 15 december 2011

Nu är det bara för mörkt!

Ja, nu tycker jag att det bara är för bra, eller egentligen menar jag helt tvärtom...för dåligt! Åh så mörkt det är! Nej, det hjälper inte med snö, det handlar mer om att jag tycker att jag inte får något dagsljus. Och så är det nog, det sparsmakade dagsljus som är, har verkligen varit i lågbudgetvariant länge nu. Säkert beroende på att stora delar av december har varit så mulen, regnrik och fylld av lavendelblåa mörka (visserligen emellanåt vackra) bulliga moln så dagsljuset har bara inte orkat att ta sig igenom. Så nu gäller det att hitta på en strategi att ta sig till framtiden som innehåller mer ljus... inte symbolisk utan helt konkret, att ta sig till andra sidan nyår då det sakta ökar igen. Precis som vanligt behöver jag ju egentligen inte göra någonting alls rent praktiskt.....ljuset kommer ju att återvända helt av egen kraft. Men jag behöver hänga upp tillvaron på några krokar ändå. Till exempel att det nu bara är en vecka kvar till Tomas-natten, den mörkaste natten på året. Förr firade man den här natten, eller i vilket fall ställde man till med en stor fest, och gjorde upp eldar för att fördriva allt som hade med mörker och mörka krafter att göra. Nu tror ju jag inte så mycket på att det finns speciella krafter igång just för att det är mörkt, ondska förekommer ju lika ofta i fullt dagsljus... vem vet, kanske till och med oftare. Till exempel så härjade ju ondskan personifierad på Utöya i Norge en fin sommardag i fullt dagsljus. Kanske ska jag återuppliva traditionen att göra lite fest den 21/12, fira alla "Tomasar" (eller vad dom nu kan heta i plural) jag känner, elda en riktigt eldig eld i kaminen, skåla i extra svart starkt kaffe, och låta ljuset i min lykta ute på trappan få brinna hela natten, trots min till hälften småländska ekonomiska själ! Julhelgen kommer verkligen som en liten present. Dessa underbara dagar som kan vara så härliga och som jag i år verkligen längtar efter. Förra julen valde jag till exempel bort jul-skinka. Mina godingar är ju vegetarianer så jag brydde mig inte om att äga en för egen del. Men i år ska jag ha mig en skinka. Folk i min omgivning har gett mig rådet att "..köp Dig några skivor i påläggsdisken istället"! Men icke sa Nicke, jag har köpt en liten skinka på 1,3 kg som jag tänker koka i gryta precis som vanligt. Förstår att den kommer att krympa till en liten pygme´-skinka, men den tänker jag sedan grilljera så det doftar jul i hela huset. Är egentligen inte så himla förtjust i massor av julskinka, det är ju själva juldagarna det är gott, sedan blir jag ju lite less, ärligt sagt. Längtar efter att få vara hemma i dagsljus. När jag skriver det här kommer jag faktiskt också på att jag nog inte varit ute så mycket på lunchen som jag brukar. Där har jag något att ta tag i redan i morgon!
En annan liten protestaktion mot att det är för mörkt är att jag har köpt mig en liten kruka Basilika. Det är ju inget speciellt med det egentligen. Men till skillnad mot andra år har jag redan nu planterat om den lilla plantan i krukväxtjord. Det är inte alls säkert att den kommer att ta sig för det är ju som sagt var så dåligt med dagsljus. Men jag testar ändå och hoppas på att den ska överleva och vara en fin stor planta under hela våren som jag kan nypa blad av lite nu och då. På plasthöljet som var runt omkring står det att "plantan inte är avsedd för odling"... men plantan är vad jag förstår inte läskunnig och det har gått så förträffligt bra andra år, även om jag tidigare väntat till januari innan påsen med krukväxtjord kommit fram. Jaha, nu är det faktiskt lite kortare tid kvar tills ljuset återkommer, för medan jag har suttit här med laptopen i soffan är Tomasnatten lite närmre... tro det eller ej! Nej, har kanske inte tid att skriva mer då, måste ju förbereda min nya tradition... fest den 21/12, med eldig eld i kaminen och skålande i becksvart starkt kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar