torsdag 1 december 2011

Tiden går och kommer....

Det här med tid kan man fundera på! Till exempel idag, den 1 december, dagen då vintern börjar! Absolut inte utomhus, nejdå, där är det lite småregnigt, milt och blåsigt och helt i avsaknad av tecken på att någon vinter skulle vara i antågande. Nej,vintern har börjat i mina tankar. Jag tycker hösten slutar med november! Så började jag tänka på kloka Bodil Jönsson och hennes tankegångar om framlänges-tid och baklänges-tid. I någon av hennes böcker, (kommer inte ihåg i vilken bara...) har hon skrivit hur man kan förhålla sig till ekollon utifrån det här med framlänges och baklänges-tänk. Det handlar om ett barn som ser ett ekollon på marken och frågar en vuxen i närheten: ... Varför ligger det ett ekollon här! Just den här vuxne svarar som dom flesta av oss nog hade gjort:... Titta uppåt så ser Du eken som står här, därifrån har ekollonet fallit! Det svaret är ett baklängessvar. En annan vuxen hade kunnat svara så här: ... Det här ekollonet ligger här för att det ska kunna växa ett stort fint träd här i framtiden! Det svaret är ett framlänges-svar.... som jag bara älskar och blir alldeles varm i hjärtat av! Det första svaret handlar ju om orsak och verkan och Bodil Jönsson är ju forskare i bland annat fysik så det klart hon tänker logiskt. Men det andra svaret är ju lika rätt men så oerhört mycket mer fantasifyllt och sprängfyllt av möjlighet. Jag är övertygad om att det sista svaret är mer begripligt för ett barn än för oss vuxna som vart eftersom Vi växer upp fyller oss med så mycket logik, för Vi tror det är mer klokt och smart. Bodil Jönsson använder bägge sätten och rekommenderar oss att träna oss i framlänges-tänk, just bara för att det är så fantasi-triggande och kreativt! Kopplat till mina egna funderingar idag kring tid skulle man ju faktiskt kunna säga så här utifrån baklängestids-tänket. Tänk att det är den 1 december idag! Det är det för att det varit höst en lång tid, närmare bestämt i tre månader. För det var just den 1 september som jag började jobba igen efter min långa sköna sommarsemester. Idag, den 1 december är också en av dom dagar jag åkt hemifrån innan det blivit ljust och kommer hem igen först när det mörknat bara för att solen har behagat krympa dagsljuset med en liten stund varje dag ända sedan midsommar! Om jag försöker få till lite om den 1 december i framlänges-tänk blir det ungefär så här istället! Idag är det den 1 december, en dag som är en dag närmare den 1 mars.... som är den första dagen i vårmånaden, den månad som reserverats för alla snödroppars åter-upp-komst i dagsljuset. Den 1 december är också en av dom dagar på året man kan använda till att få i sig några av alla dom pepparkakor man kommer att stoppa i sig innan julhelgen är över. Om man som jag hör till det släktet som tycker om hösten och stearinljus-tider kan man passa på att påminna sig om att dom tre tjocka fina oranga ljus som inhandlades billigt på den stora mataffären här om dagen är att beteckna som förberedelser inför nästa höst.... eftersom det faktiskt redan har passerat en massa dagar med höst-stearinljus-tändande .... och oranga ljus faktiskt inte alls är lika kul i januari som i oktober! I mitt garage står pelargoner som trots mörker och kyla skjuter en massa skott, liksom Änglatrumpeten i källaren! Det måste väl tyda på att dom är Framlänges-tänk-växter ... tycker jag hör att dom mumlar något om att det går mot ljusare tider snart!
Har ett ordstäv i en plastlåda i bokhyllan av någon som hette Johan Axel Gustav Acke som låter så här: Det är så roligt att leva...för då får en si hur det går! Instämmer och samtycker både framlänges och baklänges! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar