onsdag 2 maj 2012

Så mycket luft, så mycket enklare!

Tillvaron håller på att förändras så sakta. Vanligtvis brukar jag inte märka det!
Jag menar inte tillvaron på ett djupare plan utan mer ytligt, tillvaron dag för dag.
Mer kopplat till årstiden, dagsrytmen och allt som är kopplat till längtan efter den varmare delen av året.
Hur många år har jag inte tänkt att jag ska stanna upp och hinna med att se, känna in och förstå när förändringen sker. Se när vintern övergår i vår, när våren övergår i sommar och så vidare.
Men jag brukar inte lyckas. Det brukar mer rinna ut i ett konstaterande att det gick fort, att jag inte hann med att fatta riktigt ... den här gången heller.
Men faktum är att jag just nu tycker att jag ser och känner skillnaden, förändringen, det som sker, på ett påtagligt sätt.
Det är som jag är mer öppen för förändringen i år eller kanske just nu ... kanske bara den här veckan.
Känns som jag har alla mina sinnen vidöppna och registrerar en massa utan att behöva anstränga mig det minsta.
Hör säkert också ihop med att jag är pigg, utvilad och känner mig "här och nu".
Visserligen håller jag just nu på med ett litet eget projekt, håller på att öva mig i, praktiskt träna på att förstå och förhålla mig till att "min bästa tid är nu"!
Inte på något patetiskt offer-kofta-sätt.
Nej, utan mer för att jag vill ha in den känslan mer i min tillvaro.
Känslan av  "här och nu" på ett konkret sätt.
      Som att träna sig i att se att en mördarsnigel kan vara vacker...
Jag tränar mig i att praktiskt registrera och se mängderna av privilegier jag har i tillvaron som medför att jag har tillgång till ett så gott liv.
Övar mig på att  uppmärksamma det storslagna i förmågan att tycka så mycket är intressant och roligt, att den förmågan bara växer och växer och  ger så mycket glädje, nyfikenhet och längtan.
Övar mig i att uppriktigt och från hjärtat känna tacksamhet.


Insikten om att leva här och nu har ju dom flesta av oss  ... rent kunskapsmässigt.
Men jag vill inte låta den kunskapen stanna vid att vara bara en kunskap bland allt det andra jag  redan kan och vet.
Jag vill inte låta den förbli något jag tar för givet men aldrig praktiserar fullt ut.
Jag vill inte att det blir som ett par gamla sköna jeans som bara sitter som en smäck på kroppen och som jag alltid förutsätter att jag ska ha tillgång till.
Är fylld av att det pågår så mycket liv här och nu .... och precis just nu!
Vill känna med alla sinnen det viktiga och stora som hela tiden sker, som berör och som vi sätter så många olika namn på.
Ibland kallar Vi det kassam, ibland harmoni och ofta livsglädje.
Att överallt runtomkring finns en massa utsmyckning
Livet är så storslaget så jag vill inte missa en enda sekund!

Ser att bladen på persikoträdet blivit mer röda och spetsiga idag, att körsbärsblommorna har besök av humlor och några andra mindre flyfän.

Märker att Bullekatten släpper även dom "långa" pälsstråna nu, inte bara det vanliga "luddet" ....

Uppmärksammar med glasklar tydlighet att jag missat att raka bort några vintriga strån under höger knä! :)

Hurra för vårkänslor ... försommarlängtan och för att jag har "Goji-med-havtorns-the" från stans Te-bod i mitt skåp!
Glömde nämna nyinköpt knäckebröd och en snutt blåmögelost... av den bästa!
Kramar och Längtan till Er Alla! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar