lördag 1 oktober 2011

Lördag och långrast!

När jag gick i skolan var det någon gång i veckan en långrast enligt schemat, tror den var 20 minuter. Har inget minne av att jag längtade speciellt efter den men inte heller att den var tråkig på något sätt. Den bara var där och medförde att man fick en extra lång välbehövlig paus mellan lektionerna. Nu när jag är vuxen finns inga långraster i mitt veckoschema om jag inte planerar in det innan i form av semesterdagar. Det dyker ju också upp storhelger men dom är också förutbestämda på något sätt så spontana långraster är sällsynta . Idag fick jag en långrast helt utan planering, den dök bara upp som en behaglig överraskning.
Har ju varit förkyld och emlig en vecka och nu gått in i stadiet torrhosta modell vända ut och in på lungorna. Dock har jag inte varit sämre än att jag har kunnat jobba och också fått vara med om en innehållsrik vecka både på jobbet och på kvällarna. Det har varit F&S-möte, GladaHudik-teatern med Per Johansson och hans härliga livsbejakande skådespelare och final på veckan igår fredag med AfterWork med några jobbarkompisar. Så idag när jag vaknade var det påtagligt att jag fortfarande kände mig trött vilket inte alls hade med AfterWorken att göra, mer beroende på efterhängsen förkylning och eftersatt återhämtning. Den yngsta godingen hade ordnat natthärbärge här hemma till en musikant-kompis som låg i extrasäng i vardagsrummet så jag visste att det inte var någon ide att gå upp för tidigt eftersom planlösningen i mitt hus är så öppen så det är omöjligt att inte störa. Hur som helst, efter att ha kommit upp, ätit och städat av lite (... bara med hartassen) konstaterade jag att jag inte alls var sugen på att ge mig in till stan eller ut på någon annan begivenhet, nej jag ville verkligen bara får vara idag. Det blev önskeväder med brittsommar och 20 grader varmt denna 1:a oktoberhelg så aktiviteten var lätt att välja. Jag fick för första gången någonsin plocka ut trädgårdsmöbler igen som jag satt in för vinterförvaring utan att det blivit vår. Placerade en stol i solen, hämtade stickkorgen och kaffekoppen och började att "bara vara". BulleKatten kom genast och verkade tycka att äntligen börjar matte fatta vad livet på en pinne handlar om. Efter dryga timmen rann svetten på ryggen så jag fick flytta min stol till halvskuggan, också ett tecken på att jag inte är riktigt i form, jag trivs ju annars i solen. Jag har haft långrast även på insidan. Jag har känt ett lugn och alla mina vanliga funderingar som rör sig i eller nära mitt hjärta har omgärdats med "nej, det får vänta till sen". Så småningom kom jag igång lite grann, plockade med mina krukväxter som ska inomhus efter sommarlovet ute, hängde lakan på tork vilket också är lite extraordinärt med tanke på att det är 1 oktober. Dom ligger nu för övrigt i skåpet, hopvikta och doftande som ett härligt sommarminne. Nu sitter jag i min fåtölj och bloggar, med levande ljus omkring mig, balkongdörren fortfarande halvöppen och det är becksvart utomhus. Har hört flera fågelsträck passera högt över hustaket, tror det är gäss på väg utmed kusten söderöver. Tänk, om 6-7 månader kommer det ljudet att vara efterlängtat och göra mig så lycklig, då är dom bärare av våren upp över landet. Tack för idag, det var skönt med långrast! Ambitionen få vila tills vidare och tankarna.... och längtorna..... eller kanske inte alla! Ska ta mig en skvätt Maipo och en bit MarabouHelnöt och sen låta oktobernatten sakta ta plats med sitt svarta varma mörker. Ska sitta kvar här i fåtöljen ett tag, läsa lite bloggar och kanske spela och trigga mitt "Mahjong Titan"-rekord.
Den här är en bild på min anslagstavla på jobbet! Det är ett citat från den finska psykoterapeuten Ben Furman som har skrivit så mycket kloka saker. Han jobbar bland annat med barn som lyckas "överleva dom mest förfärliga omständigheter" ur ett lösningsfokuserat perspektiv. Bland annat har han sagt det här kloka... Bakom varje klagomål finns ett förklätt önskemål. Jag har det på min anslagstavla för att påminna mig själv om att människor jag möter "som klagar och beter sig" egentligen ber om något, har en önskan om något ....annat! Kanske en långrast mellan livets alla olika lektioner! Kram till Dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar