lördag 5 november 2011

AllHelgonahelgen och ett kort inlägg!

Måste skriva några rader fastän jag egentligen inte har tid! Det är ju Alla Helgons Dag och jag har varit iväg en sväng till kyrkogården ... tillsammans med alla andra i stan, för det är just det jag vill skriva om! Så många det är på kyrkogården den här dagen och så vackert det är! Jag kom dit lagom när det började bli mörkt och hann gå runt bland gravarna medan det fortfarande var lite dagsljus kvar. Det har varit helt vindstilla idag och klart så halvmånen syntes så tydligt.
Jag stod och pratade en stund med en jobbarkompis så det hann bli nästan helt svart innan jag kom bort till den ände av kyrkogården där svärföräldrarna jag hade ligger begravda. På deras grav brann ljuset i lyktan som det oftast gör så jag vände om och började gå tillbaka mot minneslunden som syntes som ett ljussken i fjärran.
Väl framme fick jag ställa mig vid sidan av en stund och vänta "på min tur" för det var nästan köbildning av människor på väg att tända ljus för alla kära som är borta. Sån fin varm stämning, både av alla ljuslågor men också av en märklig gemenskap bland oss alla där. Lite lågmält och allvarligt men tryggt och ombonat! Kyrkogårdar är annars lite märkliga platser tycker jag. Så overkligt att det är så många döda begravda där och en plats för så mycket sorg och saknad men också ett mål för många att komma till för att återknyta lite kontakt med någon man inte får träffa på vanligt sätt längre.
Jag har så långt till mina egna föräldrars grav och det är sällan jag kommer dit så jag använder minneslunden som en plats där jag kan tända mina ljus. Det känns bra även om jag inte känner att dom är där, det är mer en symbol för att jag tänker på dom med värme och tacksamhet för att dom gav mig liv och att just jag fick bli deras dotter! TACK mamma och pappa det gjorde Ni bra!
Efter en stund vandrade jag hem över den nu svarta kyrkogården och ut på vägen i månskenet! En fin tradition det här med att besöka kyrkogården och tända ljus .... Vi svenskar som annars är lite sparsmakade börjar bli riktigt kreativa och företagssamma... riktiga ljusspridare!

1 kommentar: