söndag 27 november 2011

Mycket i luften nu....

Söndagkväll och Första advent. Jag tycker så mycket om första advent... det är lite lockelse i själva ordet ....advent , "i väntan på"? Tittar man runt omkring sig är det som om hela svenska folket gått ihop i en stor manifestation för ljuset ... mot mörkret? Ljus i fönstren överallt och i år har jag sett så många som tjuvstartat, som började tända ljusstakar och stjärnor i halva förra veckan. Det är många som vill ha ljus... som längtar! Själv har jag inga ljusstakar i mina fönster, bara stjärnor. Tycker allra mest om dem i guldmetall, lite svagt lysande, diskreta på dagen men varma och stjärn-lika när det blir mörkt. Förra året köpte jag ändå till några nya stjärnor som står på fot, röda, som med en energilampa i lyser lite svagt... och varmt! Jag har heller inte någon adventsljusstake för stearinljus längre, i den form jag alltid haft tidigare. Det handlar dock inte om något medvetet val utan bara om att den gamla ljusstaken helt plötsligt havererade när jag skulle göra i ordning den för 3-4 år sedan. En av ljushållarna släppte så det var bara att kasta i metallåtervinningen. Jag vet att jag gick ner i källaren för att se om jag hade något annat användbart och helt plötsligt kom att tänka på min plättlagg. Den plättlagg jag fick av mamma när jag flyttade hemifrån på sjuttiotalet. Frågan var bara hur många plättar man kunde göra på den... fyra, fem, eller..? Den här plättlaggen är knappt använd alls . När det blev "plättläge" i huset på riktigt, många år senare, behövdes en större med utrymme för 7 plättar, så min lilla har mest legat nerpackad under alla år. Efter lite letande hittade jag den, den nyblivna advents-plättlaggen, för det visade sig vara just fyra plättar man kunde grädda i den och därmed också plats för fyra ljus .... att tända under tiden man väntar, under advent!
Igår när jag skulle fixa i ordningen den var jag osäker på om jag skulle kunna hitta något att smycka den med. Det är så fint att lägga nyponkvistar runtomkring. Förra året var det ju redan snö första söndagen i advent så den gången fick jag ta röda sidenband istället. Jag gick en sväng i går eftermiddag och hittade hur som helst en hel del nypon, men de flesta var mjuka och halvruttna efter frosten som har varit. På väg hem igen hittade jag till sist ändå en hög buske där frosten inte verkat nått upp till nyponen längst upp. Så nu står den här min plättlagg i år igen, smyckad med nyponkvistar, och ska se till att jag adventar ordentligt dom kommande fyra veckorna, när jag sitter där vid köksbordet! Det är blåsigt ute i kväll, stormen Berit har själv bjudit in sig för att fira advent! Norge verkar ha tagit udden av henne enligt SMHI men jag kan lova att det är vindar som heter duga kvar! Jag sitter här i husets "västliga" hörna, och himmel vad det tar i mellan varven! Fantastiska ljud! Vilka krafter som är i gång! Alltid lika fascinerande när naturen bjuder på föreställning! Ofta spännande men många gånger uppblandat med skräckblandad förtjusning. Är så påtagligt att det är helt på naturens villkor! Man kan inte sätta något emot ... hindra... ändra eller nonchalera. Det är bara att böja på nacken och lyssna, känna in och följa med ... och hålla tummarna för att takpannorna stannar kvar på taket och huset står kvar. En fördel kan nog ändå vara att det inte är något bra inbrottsväder! Det har varit flera inbrott här på området sista veckorna. Fräcka inbrott både i dagsljus och i mörker. Verkar som om man tar sig in genom balkong och altandörrarna, river runt och plockar med sig smycken, men bara dom av värde, och andra värdeföremål. Förra lördag-eftermiddagen var det inbrott på två ställen på "min gata", helt i närheten. Och idag var det någon som sa till mig..... Du måste vara uppmärksam, verkar som om tjuvarna ger sig på hus där det bor ensamstående kvinnor! Inget kul att höra! Håller tummarna för att det var slump och att polisen har fått många pepparkakor och adventsljus i helgen så att dom verkligen är på bettet i veckan som kommer. Nu ska jag göra i ordning lite the´ och sätta mig en stund och lyssna på stormen.... det är skönt att få vara inne minsann!

1 kommentar:

  1. Du kanske borde skaffa en låtsas pistol och gå några varv med den runt huset ibland när bilar åker förbi, så tjuvarna ser du är en farlig kvinna om de kollar in huset! ;)

    SvaraRadera