tisdag 22 november 2011

Lite (bröd)text om en bakmaskin.

Ibland är det bara att inse att man har haft fel! När det var poppis att köpa bakmaskiner för 8-10 år sedan var jag helt på det klara med att det var en oerhört onödig elektrisk pryl. Precis som äggkokare, riskokare, knivslipare och elektriska tandborstar! Det sistnämnda, tandborsten, var det första jag tvingades inse,(...motvilligt är bara förnamnet), att det är en riktig höjdare för såna som jag. Som under många år skurat tänderna som om dom vore ingrodda trasmattor, på bekostnad av krympande tandkött och blottade tandhalsar. Min kloka, lugna tandläkare rekommenderade mig att sluta med vanlig tandborste och överge allt skurande och i stället köpa mig en eltandborste. Jag som så gärna åtar mig att vara lite världs-samvete-bärare och värnar om miljön, skulle jag börja borsta tänderna med en elpryl! Men eftersom det var han som sa det tillsammans med hans bestämda konstaterande att jag aldrig mer skulle vara nöjd med en vanlig tandborste om jag väl prövade. Eltandborste blev det inte men väl en batteridriven med laddningsbara batterier! Och mycket riktigt vill jag absolut inte vara utan min batterikompis idag! Den andra storslagna jag tvingats erkänna är att det är så kul att ha en bakmaskin!
Jag tycker om bröd, gott grovt bröd, men tycker inte att jag hittar det jag vill ha i vanliga mataffärer. Man tröttnar ju också så lätt på en brödsort och börjar längta efter omväxling. Har alltid hållit på och bakat bröd eller olika typer av "bullar" både med och utan surdeg. För några år sedan var det en tjej i min omgivning på jobbet som tillsammans med sin man var med i en energibesparings-tävling (vilken dom också vann senare). Hon berättade (matmänniska som hon är) att en av dom stora energislukarna i ett hushåll är just en vanlig ugn som värms upp för till exempel att grädda bröd. Och efter det sa hon det som fick mig att lystra till .... att hon därför använde bakmaskin när hon bakade matbröd. Efter det började jag kika på bakmaskiner med eller utan finesser som alla kostade runt 1000-lappen vilket jag tyckte var för dyrt ...för jag ville ju bara testa. Men för drygt 1 år sedan sålde en av lågpriskedjorna här i stan bakmaskiner för 399 kronor... och då förstår Ni vem som hängde på låset för att inhandla denna elektriska mackapär. Sen har jag bakat, bakat och bakat ännu mer och är så nöjd! Visserligen tycker jag att dom märkliga recept på bröd med vitt mjöl, mjölk och socker som bifogades maskinen är helt oanvändbara och säkert en av anledningarna till att många bakmaskiner blir ståendes i skåpen hos svenska folket. Men jag har fler i min omgivning som är rutinerade bakmaskinsanvändare och av en av dom har jag fått ett jättebra grundrecept som jag sedan kan bolla och tricksa med efter humör och innehåll i skåpet.
Det händer att jag bakar på vanligt sätt någon gång och då är det för att jag vill ha små portionsbröd och inte en limpa. Annars lutar jag mig lite skönt tillbaka när min omgivning pratar surdegsrecept som ska jäsa hur länge som helst och gräddas i timtal. Hemma hos mig, med min elektriska mackapär (... nu ser jag att det till och med blir lite vitsigt.... MACKA-pär). Hemma hos mig märks det inte längre att jag bakar på det sättet som det blev innan. Med mjöl över hela diskbänken och delar av köksgolvet, ingen seg-deg-disk som fastnar i diskborsten och sen får skrapas upp ur vasken. Nej alla ingredienser hälls direkt i maskinen, i en viss ordning. Locket stängs, kontakten sätts i väggen och underverket påbörjas. Efter tre timmar (varav minst 1 timme då doften av nybakat matbröd sprids i hela huset) behagar maskinen signalera med 10 pip att det är färdigt. Man kan programmera den att starta mitt i natten också för att ha nybakat på morgonen men det har jag aldrig prövat. Nu ikväll har jag bakat och brödet håller nu på att svalna lite innan det är dags för en kvällsmacka och the.´ Dagens variant av receptet blev en slatt utgången Keso, filmjölk, vatten, rågflingor, mörkt lantbrödsmjöl, rågsikt och lite vetemjöl för att det ska jäsa upp. Dessutom mörk sirap som mat för torrjästen, russin och en näve solrosfrön. Den yngsta godingen är hemma och hon och jag kommer tillsammans att ha satt i oss den här goa lilla limpan tills på ... torsdagkväll gissar jag.
Det är, precis som jag började det här blogginlägget, bara att inse att man har fel i allt sitt tyckande och "besser-wissande" om vad som är bra och vad som är knasigt. Det är först när man tillåter sig att prova som man vet... i efterhand. Har ett citat i ett glas på mitt köksbord som låter så här... Lär Dig italienska, boka en resa, sponsra en späckhuggare. Gör världen lite bättre, gör något annat..... (och här tänker jag nu fylla på)... testa en bakmaskin ! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar