lördag 10 september 2011

Faktiskt lite känsla av höst!

Jaha, då var det dags för första höstkänslan, helt oförberedd, men riktigt ombonat och skönt! Har grejat med en massa idag, och mest varit utomhus i trädgården och fixat. Försöker vara ute i tid med det som ska göras och helst steget före eftersom jag vet att det händer så mycket nu i höst som jag vill ha utrymme för. Klippte gräset som åter har vuxit och började tangera 10-12 cm höjden som innebär att det lägger sig ner och är nästan omöjligt att klippa nu när det är så fuktigt och blött dygnet om. Tog in lite trädgårdsmöbler, visserligen känns det tidigt men oddsen för att jag ska sitta utomhus och äta mat börjar minska. Har min kabeltrumma kvar för fikastunderna som kan tänkas komma. Men solen står så lågt nu så att den knappt orkar över grannens garage-tak så även den uteplatsen kan jag snart plocka in.
Placerade istället en soffa utmed söderväggen, där jag brukar ställa den så snart solen börjar värma i februari... cirkeln sluts alltså. Jag har en ÄnglaTrumpet som blivit rekordstor i år. Den växer i en hemmagjord självvattnande kruka, det vill säga två 65 liters baljor som jag fixat och tricksat lite med. Den lyckades jag släpa till infarten där den ska få stå tills jag ska klippa ner den och komma på något genomförbart sätt att få ner den för trappan till källarförvaring. Har lyckats övervintra den i 5-6 år trots att jag alltid en kort period allvarligt överväger att göra mig av med den när det känns för bökigt att baxa den dit den ska. Har också klippt ner perenner trots att det är inne nu att låta bli och istället vänta tills våren. Överblommad Lavendel, Isop, Rubeckia och dom vissnande PrydnadsPumpe-rankorna. Det var efter allt detta känslan kom, känslan av att det ska bli lite skönt att krypa inomhus, stänga dörrar och fönster, börja tända lampor och ljus och....oh, djärva tanke,att det till och med blir skönt att få börja med strumpor och långbrallor igen! Så snabbt gick det att lägga alla (nästan) sommarkänslor på hyllan. Har plockat in en fin bukett till köksbordet men fick ägna lite omsorg åt att skaka ur den för att förvissa mig om att tvestjärtar och andra småkryp inte skulle flytta med in i värmen. Har Spotify igång och spelar Tove Janssons Höstvisa... så underbar text som är lite lagom halva-september-vemodig. Men Björn Afzelius skrev också en visa som handlar om hösten, ur ett helt annat perspektiv. Att hösten är den tid då värme, närhet och kärlek ska få ta plats och göra avtryck! Jag som älskar hösten..... Så här är texten
Det går emot höst, det börjar bli kallt, det blir alltmer gott att vara inne. Snart är den här, betraktelsens tid då sommaren bara är ett minne. Man börjar få tid att se till varann, man får alltmer lust att va' tillsammans. Det blir alltmer värt, när vinden tar i, att känna en närhet till nå'n annan. Det börjar bli dags att njuta den tid då alla färger är som vackrast, det börjar bli dags att njuta den tid då man skall skörda allt man sått. Så låt det bli höst, vad rör det väl mej så länge din varma kropp pulserar. Låt vinden ta i, du ligger ju här; Min älskling, jag önskar inget mera.
Jo visst är det så....glömde nästan... Kärleksörten växer också i min trädgård! Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar