söndag 4 september 2011

Sensommarbonus!

Vilken underbart härlig dag det har varit idag! Bonus, kanske återbäring på sommaren efter det myckna regnandet, eller bara som det ska vara i september med brittsommar! Satt utomhus och åt frukost i morse och enda påtagliga skillnaden mot för en månad sedan var att det var rejäla temperaturskillnader mellan det kroppsdelar jag hade i skuggan jämfört med dom som solen kom åt. Lite svalt att vara barfota på dom kyliga plattorna. Jag hade ambitionen att fixa med en massa praktiskt den här helgen för jag anar att jag kan bli upptagen med annat under helgerna framöver. Till exempel har verkligheten ramlat över mig i form av insikten av att jag bör kolla upp hur jag har det på klädfronten innan jag står där klockan 05.30 en morgon och hoppas att jag kan fortsätta använda alla mina sommarkjolar och sandaler. Jag är alltid snabb med att lätta på kläderna på våren, älskar att vara utomhus och far aldrig illa av solen... på både gott och ont. Likadant på hösten, jag drar på det i det längsta att ta på mig långbrallor och strumpor, säkert någon verklighetsflykt i hopp om att det ska fortsätta vara somrigt och skönt. Men andra gör inte och tycker inte likadant, det blev jag påmind om när jag började jobba förra måndagen. Flera av mina kvinnliga jobbarkompisar hade dragit på sig "den svarta uniformen" det vill säga svarta långbrallor, liten blus och kavaj/ kort jacka. Någon hade till och med börjat med strumpbrallor och pumps... i svart! Det är inte det att jag inte tycker det kan se fint ut, det handlar helt enkelt bara om mig! Jag har aldrig trivts i svart eller i något mörkt. Det enda jag äger i den vägen är en svart rock/kappa som jag gillar men bara under förutsättning att jag får runda av upp mot ansikten med en färgglad schal eller annat. Hur som helst, insikten om att jag bör vara förberedd medförde att jag sprang runt i affärer i går och hittade lite användbart och fortsatte efter utefrukosten med att gå igenom garderober och lådor idag. Känner mig riktigt nöjd! Nej, det är inte komplett på något sätt, det blir aldrig min garderob, långtifrån, är inte intresserad av mode på det sättet. Tycker däremot att det är jättekul med färger och olika material. Har sotat min pelletspanna också. Vintertid är det oftast så att jag får greja med det en gång i veckan, sota och fylla på pellets, men sommartid är det sällan, så sällan så det är risk för att jag glömmer bort det helt.
Det är ju lite pill med en pelletspanna men det gör mig inget. Tar ingen längre stund när den väl har svalnat, man ska bara komma ihåg att stänga av den. Jag var noga med att lära mig hur man skulle sköta och hantera den redan från början när den installerades även om jag inte var ensam om den då men det är ungefär allt jag kan om den. Killen som kom och hjälpte mig att byta tändspiralen i vintras när den lagt av sa att den verkligen var välskött och väl-sotad vilket gjorde mig lugn... och glad naturligtvis! För när jag står där och håller på med sotningen känner jag mig som en 7-åring som gör precis exakt som fröken har sagt och är oerhört fokuserad ... och noga med att inte pilla på något som inte ska pillas på. Är alltid kvar nere i källaren för att se att den matar fram pellets som den ska när jag startat den igen efteråt.
Pelletspannan är en av dom grejerna jag tycker är lite "fostrande" för mig. Jag vill aldrig glömma bort att jag har ett sånt bra liv och har tillgång till all möjlig bekvämlighet. För det finns en liten del inom mig som inte gillar vår ständiga jakt på mer bekvämlighet för att Vi ska få en tillvaro där Vi inte behöver anstränga oss det minsta. Jag tycker det är osunt för jag tror att företeelser och sysslor Vi utför och gör rent praktiskt eller "inuti oss själva" är så viktiga för att Vi ska känna det Antonowsky kallar Kassam, det vill säga så att Vi förstår hur olika sammanhang hänger ihop och att det inverkar på vår tillvaro och gör att livet blir mer begripligt och Vi fortsätter att må psykiskt bra. Därmed inte sagt att just pelletspannepillande är grejen som frälser världen, det är mer att inte göra det för bekvämt för sig utan ta tillvara möjligheten att aktivt deltaga i sitt eget liv! Lite så här.... Bra kläder ska inte klia, inte hindra och absolut inte kännas obekväma på något vis.... det ska helst inte livet heller! Oj, vad sent det blev i kväll igen, nu ger jag mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar