torsdag 1 september 2011

Grizzlybjörnbär!

Om dom största björnarna i världen är Grizzlybjörnar så måste det här vara Grizzlybjörnbär!
Så jättestora, i mängder och så oerhört vackra! Dom är tagglösa och växer i min trädgård. Det är första året som plantan ger så stor skörd. Beror säkert på dess brokiga förflutna kan jag tro och jag förstår att den behövt tid att repa sig på efter alla äventyr. Köpte den krukodlade plantan för snart 20 år sedan, av nyfikenhet just för att dom skulle vara tagglösa. Björnbär växer annars vilt här i min landsdel men är då jättetaggiga och efter närkontakt med dom buskarna ser man alltid ut på armar och händer som om man hade ett dussin lekfulla busiga kattungar hemma. Jag planterade plantan här i min trädgård på ett inte alls genomtänkt ställe, bredvid en sandlåda. Det medförde att dom få taniga bladen som växte på den första åren oftast blev dekoration på sand-tårtor och utgjorde last på lastbilar och annat som trafikerade den välbesökta sandlådan. Första året som det blev något av den spaljerade jag upp den på en träspalje och det började se ut som dom björnbärsplantor jag sett på bilder. I en höststorm knäcktes spaljen och blev liggande på marken någon säsong. Vi blev vid den tiden ägare till en gammal Adria husvagn från 1981 som Vi baxade in på tomten och parkerade ordentligt med stödben och allt. Rakt över björnbärsplantan! För 8-9 år sedan grävde jag upp plantan och tog med den till norra Öland och sommarparadiset . Det var innan jag hade insikt om att jordmånen på kalkstensplattan som utgör norra Öland endast är 20-30 cm. Ja, min björnbärsplanta överlevde, det var nog precis exakt vad den gjorde men inte mer. Aldrig ett bär och aldrig en lång ranka. För tre somrar sedan tog jag hem den till min trädgård igen eftersom jag då gjort om hela trädgården och nu hade plats för den i en hörna i lä och söderläge med en stabil fin spalje med nät.. Förra sommaren växte dom långa rankorna och visst fick den lite extra i form av hönsgödsel och gräsklipp, säkert täckte jag den med lite lönnlöv i höstas också. I år har den varit översållad av blommor som nu blivit bär. Från början små gröna bär som övergår till att bli lite större klarröda för att sedan helt plötsligt mörka och bli kolsvarta och spegelblanka. Som stora vackra smycken! Dom mognar en eller två i taget i varje klase så jag plockar några nävar varje dag. Jag hörde något klokt för länge sedan på radion. Det var en man som pratade om naturens storslagenhet. Han sa ungefär så här: Tänkte Dig det största mest påkostade fyrverkeriet i hela världen, med dom dyraste och mest avancerade raketerna en kväll med perfekt väder ...... vad är det mot ett vulkanutbrott! Jag blir lugn av att tänka på att naturen och livet själv alltid är det mest storslagna och helt oöverträffade. Som björnbär ...Grizzly-björnbär !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar